En els propers dies, Barcelona es convertirà en la primera ciutat de tot l’estat que disposa d’una línia d’autobusos urbana d’alta demanda 100 % elèctrica, complint així l’objectiu previst. Està conformada per 23 autobusos elèctrics, tots articulats, de 18 metres i equipats amb un sistema ràpid de càrrega de bateries en ruta que permet fer el recorregut.

Nou sistema de recàrrega de bateries

Fins ara, la línia estava formada per 14 vehicles elèctrics (60 % de la flota) per fer el recorregut de 13 quilòmetres des de la Zona Franca fins al Fòrum, passant per la plaça de Catalunya. Amb la incorporació dels nous vehicles, s’ampliaran els autobusos elèctrics que poden fer aquest recorregut. Això serà possible perquè s’ha equipat la línia amb dos carregadors elèctrics dobles als dos extrems de la línia: un al barri de la Marina del Prat Vermell i l’altre al Fòrum. Segons TMB, les línies H12 i V15 seran les properes que s’electrificaran totalment de cara al 2024.

Aquests nous vehicles són una petita part de les noves incorporacions a la flota de TMB, que creix amb la compra de 69 nous autobusos ecològics: 23 són totalment elèctrics i 46 són híbrids elèctrics i de gas natural comprimit. En l’acte de presentació, l’alcaldessa, Ada Colau, ha destacat que això suposa “un salt d’escala en la mobilitat sostenible a la ciutat”. També ha posat en relleu que la reducció d’emissions del transport públic ajudarà a combatre les més de 1.000 morts prematures a l’any relacionades amb la contaminació“.

Necessitat de petits autobusos elèctrics

La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha explicat que l’ampliació de la flota evidencia l’aposta de TMB per la mobilitat sostenible. Als representants de les empreses, Alarcón els ha demanat que fabriquin autobusos elèctrics de petit format que siguin una alternativa als dièsel. “Us els comprarem”, ha explicat, afegint que cal que tinguin potència suficient per fer els recorreguts pels barris de muntanya, amb aire condicionat i plens de gent”.

A l’acte hi ha assistit el vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, que ha subratllat la idea que aquest nous vehicles són una peça clau per fer un “aposta tècnica per la mobilitat sostenible al nostre país.” I ha assegurat que des del govern seran “incisius en la lluita contra el canvi climàtic amb l’aposta pel transport públic.”

La presentació s’ha fet a l’avinguda de la Reina Maria Cristina, amb la presència dels vehicles que d’ara endavant circularan per les línies D20, D40, H12, H16, V7, 46, 52, 65, 79, 109 i 165.

La transició ecològica no s’atura a TMB

Colau ha explicat que ja hi ha en licitació 210 autobusos ecològics nous i que l’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per busos elèctrics, híbrids i de gas. Ara com ara, del total dels 1.140 vehicles de la flota de TMB, el 31 % (350) són de propulsió híbrida, mentre que el 36 % (408) utilitzen gas natural. TMB ha explicat que se segueixen comprant vehicles de propulsió híbrida en comptes d’apostar per l’electrificació total ja que la infraestructura de punts de càrrega encara és insuficient.