Parades de taxi absolutament plenes, milers de taxis circulant pels carrers i pocs passatgers que demandin un servei. Aquest és el panorama que preveuen les associacions de taxistes de Barcelona per a l’endemà de l’estat d’alarma, el dilluns 22 de juny. Mentre duren el confinament i la desescalada pel coronavirus, només circulen diàriament un 30 % dels vehicles habituals, segons uns torns diaris establerts d’acord amb les associacions de taxistes, l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i la Generalitat. Però un cop s’acabi l’estat d’alarma, no hi ha cap regulació prevista que fixi torns de treball i, per tant, tots els taxistes podran sortir alhora a treballar i disputar-se els clients.

El portaveu del sindicat Elite Taxi, Tito Álvarez, preveu que la situació provoqui “un caos” i que molts taxistes es vegin abocats a una “situació límit”. En un moment en què la demanda serà “com a l’hivern, en el millor dels casos”, han demanat a les administracions que posin mesures per reduir el nombre de cotxes al carrer. Per exemple, fent que treballin un dia els taxis amb número de llicència parell i un altre els que tinguin número de llicència imparell, o fent que treballin 15 dies els uns i 15 dies els altres. Des del sindicat STAC, Carlos Fernández hi afegeix que “ens estan donant allargues” i assegura que fa almenys un mes i mig que van plantejar aquesta necessitat i que, fins ara, l’Institut Metropolità del Taxi no els ha donat cap solució.

Els taxistes alerten que la saturació del servei —amb taxis circulant sense passatge— també repercutirà en la densitat del trànsit i generarà més contaminació.

“Els informes jurídics ens diuen que no ho podem fer”

La presidenta de l’IMET, Rosa Alarcón, admet que està costant trobar una “fórmula jurídica” que faci possible la regulació. “Si hagués de signar avui, diria que no puc fer-ho”, assegura Alarcón, que hi afegeix que la voluntat dels taxistes, de l’IMET i de la Generalitat “és la mateixa” i que seguiran “lluitant fins a l’últim segon” per aconseguir-ho.

Els dubtes se centren sobretot en quin ha de ser el paraigua legal que empari aquesta regulació un cop s’acabi l’estat d’alarma. A la pràctica, suposa una limitació del dret al treball dels taxistes, i qualsevol que no hi estigui d’acord hi podria recórrer en contra. Per exemple, una empresa que tingui diversos taxistes contractats i que es vegi en la necessitat de fer-los treballar quan ja no pugui aplicar cap ERTO.

L’horitzó s’albira complex i de difícil solució. La propera reunió entre totes les parts és aquest proper divendres, quan falti poc més d’una setmana perquè s’acabi l’estat d’alarma i amb poc marge de temps per fer els tràmits normatius necessaris.