El transport discrecional en autobús està pràcticament aturat des de mitjans de març, quan es va declarar l’estat d’alarma pel coronavirus. En tancar els centres educatius, es va paralitzar també el transport escolar i, a això, s’hi va sumar la davallada del turisme. Venien, a més a més, de mesos complicats amb la cancel·lació del Mobile World Congress, i les despeses fixes que han de pagar (amortització dels vehicles, quotes de lísing, manteniment, assegurances, impostos, etc.) continuen arribant.

De l’aeroport al centre de Barcelona

El got ha vessat. La situació del sector els ha fet sortir en marxa lenta per fer-se veure a les principals ciutats de l’estat. La protesta l’ha convocada una de les associacions del sector, Direbus. Prop d’un centenar d’autocars han sortit de la terminal 2 de l’Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-el Prat en direcció a la capital catalana, on han entrat pel lateral de la Diagonal passades les 12 del migdia. El recorregut previst inclou els carrers del Bruc i el de Mallorca, on hi ha la Delegació del Govern espanyol, per acabar al centre de la ciutat.

Els vehicles duen adhesius amb l’etiqueta #SalvarelAutocar i toquen el clàxon per denunciar que se’ls està oblidant. Calculen que aquest any perdran un 80 % de la facturació i que no es recuperaran fins al 2022. Asseguren que la gran majoria són petites i mitjanes empreses i que l’administració no les està ajudant.

La FECAV, la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers, tot i compartir el diagnòstic i les reivindicacions, no s’ha sumat a la protesta perquè estan en converses amb l’Administració per trobar solucions per sortir de la crisi.

Les reivindicacions del sector

Els autocars demanen a l’Administració una moratòria del pagament dels contractes de lísing dels vehicles; la pròrroga dels ERTO fins a final d’any amb les mateixes condicions; l’ampliació dels crèdits de l’ICO; l’exempció de l’impost de circulació per autocars i autobusos o la creació d’un fons específic de suport a la mobilitat.

També volen que se’ls exclogui de l’aplicació de les mesures de zones de baixes emissions perquè, diuen, que l’autobús és un transport públic col·lectiu que contribueix a la reducció de la contaminació i de la congestió de les ciutats. El sector proposa altres mesures, com l’allargament de la vida dels vehicles que fan transport escolar, ja que la possibilitat d’invertir en la renovació de la flota en aquests moments resulta impossible.

385 empreses i 7.2000 treballadors a Catalunya

El transport discrecional a Catalunya està format per unes 385 empreses que tenen una flota de 8.000 autocars i 7.200 treballadors. Segons Carolina Sánchez, vicepresidenta de Direbús, el 98 % són microempreses, o petites i mitjanes empreses. Es tracta majoritàriament d’empreses familiars en què ja hi ha una segona, tercera, o fins i tot, quarta generació.

Aquestes empreses es troben que han de fer front a pagaments de vehicles que costen uns 300.000 euros, amb quotes mensuals per cada vehicle d’entre 3.000 i 4.000 euros, depenent del finançament que s’hagi contractat. Aquests pagaments estan escanyant al sector. Per això alerten que està en joc la continuïtat d’aquestes empreses i de molts llocs de treball.