El Bicing torna a funcionar a partir d’aquest dijous, 23 d’abril a les sis del matí, segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona. Fins a les quatre de la tarda, s’han fet 1.163 viatges amb les bicicletes públiques de la ciutat. Això suposa un 4,3 % del trànsit respecte d’un dijous habitual. Més de la meitat d’aquests trajectes (600) s’han realitzat abans de les 12h del migdia.
L’Agència de Salut Pública de Barcelona demana que es faci servir una mascareta i que els usuaris es rentin les mans amb gel hidroalcohòlic o aigua i sabó abans i després de cada trajecte per evitar un hipotètic contagi indirecte. També es demana utilitzar guants, que caldrà llençar un cop es deixi la bicicleta. Tot i això, no es podrà utilitzar si fa menys de 14 dies que s’ha obtingut un diagnòstic positiu de coronavirus, si es manté algun símptoma o si s’ha estat en contacte amb algun diagnosticat.
Fa més de cinc setmanes que el servei de bicicletes està suspès. Quan el Govern espanyol va decretar l’estat d’alarma pel coronavirus, l’Ajuntament de Barcelona, seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries, va decidir tancar el Bicing pel risc de contagi entre usuaris. Ara, també en coordinació amb l’Agència de Salut Pública, ha decretat tornar-lo a posar en funcionament perquè la ciutadania “ja disposa de mesures de protecció personal”.
La CGT vol mantenir el Bicing tancat
La CGT ha demanat a l’Ajuntament que mantingui el Bicing inactiu mentre duri l’estat d’alarma. Segons el sindicat, el virus pot sobreviure damunt les bicicletes fins a tres dies i no es podrà garantir que es desinfectin les 6.000 bicis i 424 estacions que hi ha a la ciutat, mentre que el sindicat UGT aposta per reactivar el servei perquè consideren que és “segur i higiènic”.
Les bicicletes, una prioritat
En la represa del servei es posen en funcionament 57 noves estacions, algunes de les quals en barris on no disposaven de servei, com ara la Marina del Prat Vermell, Trinitat Nova, Canyelles i la Vall d’Hebron. L’Ajuntament preveu que el 2020 es completin les 97 noves estacions previstes a l’ampliació del Bicing.
A més, els abonaments es perllongaran el temps equivalent des de la suspensió del servei a la finalització de l’estat d’alarma. Des que es va decretar el confinament de la ciutadania, el trànsit a Barcelona ha disminuït de forma dràstica. Segons dades de l’Ajuntament, la setmana passada es va registrar un 72 % menys de trànsit que qualsevol dia laborable del mes de febrer.
El govern d’Ada Colau vol partir d’aquesta situació per prioritzar la mobilitat sostenible. “És ara o mai. Cal evitar que tot això es reactivi”, va afirmar Janet Sanz, tinenta d’alcalde de Mobilitat, en un fòrum amb responsables de mobilitat d’altres ciutats espanyoles. Sanz va avançar que s’accelerarà el pla per reduir la velocitat de Barcelona, especialment en zones amb escoles, i que s’impulsarà la ciclologística, per fomentar el repartiment de mercaderies a domicili en bicicleta.