La nova tònica de reducció del servei de metro i bus aplicada entre setmana per la crisi del coronavirus s’estén igualment al cap de setmana. TMB ha anunciat que fins a nou avís els dissabtes i diumenges encara es rebaixarà més l’oferta de transport públic. Això vol dir que a la xarxa de metro circularà de mitjana el 65 % del servei habitual d’un cap de setmana —entre setmana a les hores punta hi ha el 75 % i a les hores vall, el 66 % de trens— i al bus la reducció encara serà més pronunciada: només circularan quatre de cada 10 busos —ara mateix, de dilluns a divendres, ho fan el 55 %.

Això vol dir que els usuaris hauran de planificar amb més antelació els trajectes i consultar les aplicacions de TMB perquè les freqüències de pas tant de metro com de bus es dilaten: els temps d’espera al metro seran d’entre 10-14 minuts i als busos els intervals de pas es mouran entre els 20 i 40 minuts.

Segons TMB, aquestes mesures s’han pres d’acord amb el criteri de l’Autoritat del Transport Metropolità i per coherència amb “la consigna de confinament, la baixada de mobilitat i la necessitat de preservar la salut dels usuaris i treballadors”. Tot plegat, a més, arriba després d’una setmana de confinament generalitzat arreu de Catalunya i de constatar aquest dilluns un canvi de comportament dels usuaris del metro en l’hora punta del servei.

Un únic horari al metro: de 5 a 0 h

La reducció del servei del metro no és l’únic canvi impulsat per TMB en aquest transport públic. A partir d’aquest divendres s’instaura un únic horari en el servei per a tots els dies de la setmana, sense distinció entre divendres, dissabtes o vigílies de festiu. El metro funcionarà únicament de 5 a 0 h i, per tant, se suspèn el servei ampliat dels divendres fins a les 2 h i el servei ininterromput dels dissabtes i diumenges.

Es constata la reducció de la demanda

TMB —en la mateixa línia de les informacions de l’Ajuntament i la Generalitat sobre les dinàmiques de mobilitat d’aquest divendres— constata igualment la caiguda en picat dels viatges tant en metro com en autobús. Des de dimarts, 10 de març, la caiguda de les validacions ha estat progressiva i més accentuada dia rere dia i —amb dades fins a aquest dijous— la disminució més forta es va registrar dijous, dia 19 de març: al metro les validacions van caure un 87,3 % i al bus, un 91,5 %.

Una altra xifra que constata la caiguda de la mobilitat en els transports públics és la reducció de passatge en estacions que són nexes de transport com Catalunya (-94 %), Passeig de Gràcia (-93 %) o Universitat, la Sagrada Família i Espanya (-92 %), segons les dades d’aquest dijous.