La disparitat de dissenys en les ampliacions de vorera que ha fet l’Ajuntament a través de pintura ha generat les crítiques de molts barcelonins. Una de les actuacions més polèmiques és la de la via Laietana, on els ciclistes s’han apropiat de l’ampliació de la vorera. Ara bé, els urbanistes i les entitats de vianants han donat el vistiplau a aquesta tècnica per donar més espai als vianants (d’una forma més ràpida que fent obres).
L’arquitecte i membre de Post-Car City Alessandro Scarnato ha explicat que “les reaccions de la gent han donat més visibilitat” a les ampliacions de vorera i ha dit que el més important “és que es notin”. Per això ha aplaudit els dissenys cridaners —encara que puguin no agradar estèticament— “perquè els vianants, quan van pel carrer, vegin aquestes actuacions”.
Per la seva banda, Ole Thorson, de Catalunya Camina, també ha celebrat que Barcelona aposti per l’ampliació de voreres, i ha restat importància al fet que hi hagi punts on els ciclistes envaeixin l’espai guanyat a la calçada: “Hem d’acceptar que no és qüestió d’acostumar-s’hi en dos minuts, cal temps”, ha advertit.
Tant Thorson com Scarnato, això sí, s’han mostrat partidaris que les ampliacions de vorera, en un futur, siguin amb obra (és a dir, una infraestructura estructural) i no amb pintura.
La superilla del Poblenou, precursora
La primera actuació amb pintura a la calçada per guanyar espai per als vianants va ser a la superilla del Poblenou, el setembre del 2016. Primer s’hi van pintar cercles gegants que unien l’asfalt i la vorera existent (per donar sensació de continuïtat), i més endavant també s’hi van pintar pistes d’esport i àrees de jocs infantils.
De mica en mica, altres actuacions també van incorporar la pintura (com l’entorn del Mercat de Sant Antoni), i l’escenari de mobilitat postcoronavirus n’ha accelerat més. Cadascuna, amb un disseny diferent: al carrer de Girona hi ha ratlles grogues, al carrer de Rocafort hi ha panots de color blau, i al carrer del Consell de Cent hi ha, també, franges de color groc.
L’oposició, crítica amb la pintura
A qui no convencen gens les actuacions amb pintura per ampliar les voreres és als grups de l’oposició. ERC demana que les actuacions siguin més clares per a vianants i ciclistes, mentre que JxC creu que són fruit de la improvisació. Per la seva banda, Cs acusa Colau d’haver fet créixer la perillositat per les confusions entre ciclistes i vianants, i el PP avisa que es tracta d’un desastre més en la lluita del govern Colau contra el cotxe.
Tenim dos reptes: millorar l'accessibilitat en bici al centre i ampliar voreres a Via Laietana. I el més important: que la infrastructura "parli" al vianant/ciclista. https://t.co/MmOxggBndk
— Max Zañartu (@zanartuvdg) July 8, 2020
El resultat d’improvisar mesures i ignorar el consens. #EtFelicitoFill👇🏻 https://t.co/VzlGCKfLBW
— (((Elsa Artadi))) 🎗 (@elsa_artadi) July 7, 2020
PSC, Comuns i ERC van votar en contra del Pla de Seguretat Vial de @CiutadansBCN que evita situacions així. La “anti mobilitat” de Colau ha contribuït a incrementar la perillositat. Volen expulsar al vehicle privat i han acabat expulsant als vianants.https://t.co/rVemeLtVMk
— Luz Guilarte 🖤🇪🇸 (@MLuzGuilarte) July 7, 2020
💻El modelo de ciudad de #Colau no es el modelo de #Barcelona!
❌ No podemos permitir esta guerra permanente contra el coche, que va destrozar la movilidad y el comercio! El gobierno municipal está dinamitando el crecimiento económico con estas chapuzas! pic.twitter.com/bWbXeADVRE
— Josep Bou Vila 🇪🇸 (@josebouvila) July 8, 2020