Els ciclistes de la ciutat que l’han utilitzat n’han quedat satisfets. Inflar les rodes o ajustar els frens al mig del carrer ja és possible sense haver de portar la manxa o la caixa d’eines a sobre. Ho permet aquesta estació d’autoreparació i manteniment de bicicletes d’ús lliure. La seva aparició a l’entramat urbà ha sorprès molts ciutadans que no s’hi havien fixat o directament no sabien per a què servien.
Més bicicletes, més reparacions
Aquesta “caixa d’eines urbana” apareix en un moment en què els hàbits en els desplaçaments sembla que estan canviant, entre d’altres per la pandèmia del coronavirus, i és evident l’interès creixent en l’ús de la bicicleta. Una bona mostra en són l’augment d’abonats al servei del Bicing dels darrers mesos, els estocs esgotats de bicicletes noves o les botigues de segona mà i tallers de reparació de bicicletes que no donen l’abast.
De moment se’n trobem a l’Eixample, col·locats com un element urbà més del projecte de pacificació de determinades zones de la ciutat. L’Ajuntament no ha confirmat si en un futur se n’instal·laran més en altres espais de la ciutat.
Manteniment de carrer
Fins ara si els ciclistes de ciutat es quedaven sense aire a les rodes just al carrer, i no portaven una manxa, havien d’improvisar una solució per inflar-les. Aquesta estació va una mica més enllà. Permet fer petites reparacions i tasques de manteniment de les bicicletes, com ara collar cargols, ajustar els frens, reparar una punxada o inclús canviar les rodes.
L’aparell inclou al seu interior una bomba d’aire (de peu) i un joc d’eines subjectes a la base mitjançant cables d’acer. Les eines són: tres claus hexagonals Allen (3-4-5 cm), una clau anglesa, unes alicates, un tornavís pla i un altre d’estrella i dos palanques de plàstic per treure la coberta de la roda en cas que es necessiti canviar la càmera d’aire. Per a una còmoda i correcta manipulació es pot subjectar la bicicleta per la part del quadre a la torre mitjançant uns ganxos amb gomes. I per tenir accés a les eines de l’interior cal posar una moneda (0,50, 1 o 2 euros), que és retornada després de fer ús del material.
Empresa gironina
El fabricant d’aquest aparell és l’empresa gironina Semab Projects, especialista en solucions d’estacionament per les bicicletes a les ciutats. Jordi Sorts, el gerent de la companyia, comenta que “abans d’instal·lar-ne a Barcelona ja ho hem fet per Europa. A Holanda, Bèlgica, Àustria o Alemanya ja fa temps que n’hem posat i ara tot just comencem a implantar-ho a l’àrea metropolitana. Poblacions com Gavà, Badalona, Sant Boi de Llobregat, Castelldefels o Mollet del Vallès en tindran als seus carrers”.