Ha passat gairebé desapercebuda, però l’Estació del Nord ha patit de valent la crisi del coronavirus. Actualment és una estació sense gairebé activitat, si ho comparem amb el volum de viatges que registrava fins fa només dos mesos, amb més de 400 expedicions diàries (entres sortides i arribades) que ara han quedat reduïdes a una quarantena. Si abans hi passaven uns 10.000 viatgers diaris, ara amb sort se n’hi veuen 50 al dia. 

Sergi Vidal, director de la divisió de Transorts de B:SM, confirma que “s’està a un 10 % de les expedicions habituals” i que les destinacions que es mantenen són bàsicament les locals, per serveis mínims: “Lleida, Berga, Tossa… s’ofereixen viatges per tota la geografia catalana però més puntuals”. Des de l’Estació del Nord sortien nombrosos busos cap a l’aeroport de Girona (ara cap) o cap a la Costa Brava (han baixat un 70 % amb la davallada del turisme).

Els trajectes internacionals, cancel·lats fins a nou avís

L’Estació del Nord disposa d’un volum molt considerable de viatges internacionals. Des d’aquí surten busos cap a gairebé tot Europa (fins a Ucraïna), i també cap al Marroc. Amb el tancament de fronteres per la pandèmia del coronavirus s’han hagut d’anul·lar totes les rutes.

Això traduït en dades i perquè ens en fem una idea: si a la primera quinzena de maig del 2019 van fer 792 expedicions, per les mateixes dates aquest 2020 i en plena pandèmia, els viatges s’han reduït a 10. Són casos, a més, excepcionals perquè es tracta dels autobusos que una empresa catalana va contractar per repatriar ciutadans espanyols que estaven treballant a Suïssa. 

Els trajectes nacionals, amb pocs serveis mínims

Els trajectes nacionals suposen un gran volum d’operacions des de l’Estació del Nord, d’on en surten o n’arriben 500 busos setmanals en temporada mitjana. Les empreses ofereixen viatges diaris a gairebé tot l’estat, amb Andalusia, Madrid o València com a destinacions més freqüents. Ara, la gran majoria ja no s’oferten.

Com a exemple, en una situació habitual, diàriament es programaven 30 expedicions amb Madrid (entre sortides i arribades). Ara, la comunicació amb Madrid s’ha reduït a un bus diari. Segons el cap de la Unitat d’Autobusos de l’Estació del Nord, Faustino Corchero, “es tracta de serveis mínims que hem de donar perquè hi ha gent que continua necessitant viatjar, per motius de feina o familiars, i ha de poder tenir aquest servei”. 

Vestibul Estacio Nord Buida

Mascaretes i mesures d’higiene obligatòries

Les imatges actuals de l’estació són les d’un espai gairebé desert. Només hi ha un únic punt d’entrada i sortida. Les taquilles de la primera planta estan tancades (es prioritza la venda en línia o directament al bus) i la part dedicada als comerços també es troba inoperativa (exceptuant alguna botiga que comença a obrir aprofitant la fase 0,5 de desescalada). Però han obert amb poca fortuna, en dos dies han tingut tres clients.

Dins dels autobusos la situació també ha canviat. S’ha de viatjar obligatòriament amb mascareta i la capacitat de passatgers s’ha vist reduïda a un terç.  

Les perspectives de recuperació no són optimistes. Els responsables donen per perduda aquesta temporada: “Falta que la gent perdi la por a viatjar i que ho pugui fer amb garanties i tranquil·litat. Això serà molt a poc a poc”, afirma Faustino Corchero.