Els conductors de VTC mantenen la protesta a la Diagonal, però, en paral·lel, continuen impulsant altres mobilitzacions. Segons han explicat, aquest dimarts es concentraran a la plaça de Sant Jaume, on volen quedar-se fins que s’hagi signat el decret llei que regula el sector. Un cop hagin llegit el text, diuen, decidiran les properes accions. El col·lectiu es queixa que fins ara no han pogut accedir a la proposta de regulació i per això han dit que es consideren “treballadors de segona”.
A la Diagonal, on continuen havent-hi centenars de vehicles aparcats, els conductors de VTC estan recollint signatures de suport, una campanya que també han engegat a la plataforma Change.org. Entre les que tenen en paper i les que hi ha a internet, aquest dilluns al vespre ja n’havien aconseguit més de 150.000, que tenen la intenció d’entregar a la Generalitat aquest dimecres.
Reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat
Aquest dilluns al matí, mig miler de conductors de VTC, segons xifres de la Guàrdia Urbana, s’han manifestat, a peu, des de la plaça de Francesc Macià fins a la seu del departament de Territori i Sostenibilitat, a l’avinguda de Tarradellas. No s’ha hagut de tallar el trànsit perquè han avançat per la vorera.
Els manifestants han demanat una reunió amb el conseller, Damià Calvet, que finalment els ha rebut. Segons han explicat, els ha dit que se’ls tindrà en compte a l’hora de redactar la llei del sector, el pas següent a la regulació que s’està fent ara. “La intenció -ha dit una portaveu- no és que desapareguem sinó que es pugui conviure i treballar ordenadament, cadascú al seu sector, el taxi fent de taxi i la VTC fent de VTC”. Tot i que reconeixen que la solució no serà immediata, creuen que s’arribarà a acordar.
15 minuts “podria assumir-se”
Segons la portaveu dels treballadors, Maria José Delgado, per poder allargar els 15 minuts previstos pel decret a una hora “s’han d’argumentar motius que no podrien existir“. Per això, s’ha mostrat confiada que la precontractació acabarà fet-se amb un quart d’hora d’antelació. Si fos així, ha dit que “com a treballadors creiem que és un temps que podria assumir-se, però s’ha de valorar”. Delgado creu, això sí, que caldria que els usuaris s’adaptessin a la nova manera de funcionar.
La d’aquest dilluns no és la primera mobilització dels conductors de VTC amb el mateix objectiu. Divendres, 25 de gener, ja es van manifestar fins a la plaça de Sant Jaume.
Tres empreses anuncien un ERO
Coincidint amb la mobilització dels conductors, aquest dilluns al matí tres empreses que operen amb llicències d’aquest tipus de vehicles han anunciat l’inici d’un ERO per acomidar un miler de treballadors. Consideren que la normativa que vol impulsar la Generalitat faria inviables els seus negocis. De fet, la patronal d’aquestes empreses ja va avançar aquest diumenge que estudien querellar-se contra el govern si aplica aquesta legislació.
Per la seva banda, la portaveu dels treballadors, María José Delgado, considera que és d’hora per prendre aquest tipus de decisions. Delgado ha dit també que “entenc la seva postura, encara que no la comparteixo”. A més, per minimitzar l’impacte dels expedients de regulació d’ocupació, i intentar evitar-los, els treballadors tenen la intenció de demanar reunions amb els departaments de Treball i Economia, i amb diversos partits polítics.