La vaga de taxis a Barcelona del 2019 ha acabat la matinada de dimecres a dijous. Com hem arribat fins aquí? El conflicte entre taxis i VTC en el negoci del transport de passatgers encara no està tancat i la Generalitat ha fet una proposta de regulació de les llicències VTC que els taxistes han de valorar.

Conflicte entre taxis i VTC: com va començar?

El Ministeri de Foment va decidir a l’agost traspassar a les comunitats autònomes la competència de regular els VTC. Des de llavors, el govern català va estar preparant un decret llei que, divendres, 18 de gener, va veure la llum: el govern proposava la precontractació d’un VTC amb 15 minuts de marge, una decisió que va originar la darrera vaga del sector del taxi a la ciutat, de nou amb l’ocupació de la Gran Via de les Corts Catalanes.

Aquell mateix dia, al vespre, grups de taxistes van provocar els primers incidents a la ciutat, amb talls de carrers amb barricades que, almenys, van acabar amb l’agressió a dos conductors de VTC.

La vaga de taxis: acampada de taxis a la Gran via

L’inici del primer cap de setmana de protesta va estar marcat per la voluntat dels taxistes de mantenir l’aturada i l’acampada a la Gran Via. Això, malgrat una oferta de darrera hora del conseller de Territori, Damià Calvet, de matisar els 15 minuts de precontractació en funció de “criteris territorials i ambientals”.

El primer cap de setmana va ser el de més afectació en la mobilitat, sobretot en serveis de connexió amb l’Aeroport de Barcelona-el Prat: l’Aerobús va anul·lar la parada de la plaça de Catalunya.

Per primera vegada en tot aquest conflicte, la patronal Unauto-VTC va treure els seus cotxes al carrer. Va ser a l’avinguda Diagonal, als carrils laterals, per exigir “ser tinguts en compte” i com a senyal de protesta pels atacs patits la nit anterior.

Els taxistes endureixen la protesta a Barcelona

Ni la pluja ni el fred no van foragitar els taxistes de la Gran Via aquell diumenge, tot el contrari. Els acampats eren conscients que “ocupar la Gran Via és l’única manera de lluitar per millorar la situació”, i admetien començar a notar els efectes econòmics de la protesta. En una assemblea diumenge al vespre, van decidir endurir-les l’endemà, dilluns, primer dia feiner des que havia esclatat el conflicte.

Els taxistes es manifesten al port, la ronda del Litoral i el Parlament

La setmana va començar amb cautela i a l’expectativa de quines podien ser les accions dutes a terme pels taxistes. Van guanyar suports amb la suma de flotes de taxis d’altres localitats del Vallès, el Maresme, Girona o la Costa Brava. Més acompanyats, els taxistes van començar les protestes al matí davant de la seu del Departament d’Economia, per després manifestar-se pels carrers més cèntrics de la ciutat i la ronda del Litoral. Van intentar accedir al Port de Barcelona, on es van enfrontar amb la Guàrdia Civil, i també van intentar accedir al Parlament de Catalunya.

taxistes port

A la tarda es van concentrar davant del Palau de la Generalitat, a la plaça de Sant Jaume, com a mesura de pressió poca estona abans d’una nova reunió, prevista a última hora del vespre. La trobada entre el president Quim Torra i els titulars de les carteres de Territori i Interior va incorporar, en l’últim moment, representants del sector del taxi. Amb tot, la voluntat dels vaguistes va ser la de seguir endavant amb les protestes.

Uber i Cabify amenacen d’abandonar Barcelona

Aquest dimarts al migdia, en acabar el Consell Executiu del govern, el conseller de Territori, Damià Calvet, ha estat contundent a l’hora de valorar si hi hauria avenços en el conflicte, i quins serien: se’n parlaria “sense xantatges i respectant el Mobile“. L’anunci es va fer després d’un nou matí de mobilitzacions, amb una marxa a peu per la Gran Via, fins a arribar a la plaça d’Espanya, primer, i a la seu de la conselleria de Territori i sostenibilitat, després.

A la tarda hi havia prevista una nova trobada: d’una banda entre representants de la Generalitat i del sector del taxi, i de l’altra, entre representants del govern i de la patronal Unauto-VTC. El resultat ha estat que el govern ha canviat la proposta de decret llei per la precontractació d’un VTC, que passa dels 15 minuts a, com a mínim, una hora d’antelació, una decisió que el sector del taxi ha valorat amb prudència, i en espera de decidir en assemblea si hi dona suport o no. Amb velocitat ha reaccionat la patronal del sector dels VTC, i a més, amb contundència: Uber i Cabify han amenaçat de deixar Barcelona.

Dimissió d’Alberto Álvarez per discrepàncies amb l’assemblea

Alberto Álvarez ha dimitit com a portaveu del comitè de la vaga de taxis, i Elite Taxi Barcelona, plataforma que liderava els taxistes durant la vaga, ha anunciat que es retira de “qualsevol responsabilitat que tingui a veure amb aquesta vaga de taxis”. Així ho han anunciat en l’assemblea d’aquest dimecres.

Vaga desconvocada després de la votació

La votació de l’assemblea de taxistes es va allargar durant tot el vespre de dimecres i a la matinada es van conèixer els resultats. Els taxistes van decidir aixecar la vaga per 2.508 vots a favor i 2.177 en contra. A partir de les 6 del matí del dijous, els conductors de taxis han tornat a circular per la ciutat.