Ni pals, ni cables aeris. El nou tramvia de l’avinguda Diagonal no tindrà una catenària convencional. Els trens rebran l’electricitat per una franja al terra col·locada entre les vies i que ja és visible en diverses parts del traçat per la Diagonal entre les Glòries i el carrer de Girona. De moment, s’ha instal·lat prop de la meitat d’aquest nou sistema i s’espera tenir-la tota posada a finals d’any.

Barcelona serà la primera ciutat de l’estat amb aquest sistema d’alimentació per terra que busca integrar el tramvia a la trama urbana sense grans cablejats. “Vam voler minimitzar l’impacte en la part més monumental de la Diagonal“, explica a betevé l’enginyer en cap de l’Ajuntament, Oriol Altisench. Les obres de la primera fase d’ampliació del tramvia van segons el calendari previst perquè es posi en marxa el primer trimestre del 2024.

La franja central entre les vies és la que transferirà electricitat als tramvies quan passin pel damunt

Un tercer rail que no ho és

Aquest nou sistema d’alimentació per terra s’instal·la de tal manera entre les vies que sembla que hi hagi d’haver tres rails, però en realitat no és així. Quan es col·loca s’utilitza un rail per fixar-la però després es retira i la catenària queda integrada al terra. En alguns passos de vianants o en carrers transversals, els vehicles, les bicicletes i les persones ja la trepitgen, però ningú no ha de patir perquè no passa el corrent.

Una bicicleta passa per damunt de les vies del tramvia i la catenària soterrada

De fet, el director de l’àrea de Mobilitat de l’ATM, Lluís Alegre, explica a betevé que aquest sistema no transfereix electricitat si no té un tramvia al damunt. Per poder circular per aquest tram, ja s’està adaptant la flota actual de tramvies, que podrà funcionar amb catenària aèria i també soterrada. Al futur intercanviador de les Glòries és on els combois faran el canvi de sistema aprofitant la pujada i baixada de passatgers.

Amb la catenària soterrada, Barcelona segueix l’exemple de Bordeus, a França, la primera ciutat en implantar el sistema d’alimentació per terra el 2003. A Sevilla o Saragossa, els tramvies també van sense cablejat en alguns punts, però aquí l’electricitat es garanteix amb bateries. Aquest sistema es va descartar per Barcelona per la dificultat d’adaptar la flota actual.