Per què no hi ha aire condicionat a les andanes del metro de Barcelona tot i la calor? Aquesta és la pregunta que es fan molt usuaris quan esperen el tren a l’estació i sobretot aquests dies, amb les altes temperatures que es registren a la ciutat. La no instal·lació d’aquests aparells, però, no és casual: hi ha un motiu concret i, davant de la insistència i les preguntes de molts usuaris, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en dona la resposta.

Segons l’empresa, “és inviable” la col·locació d’aquest sistema de refredament a les andanes perquè a les estacions de metro hi ha un sistema de ventilació forçada. L’efecte túnel al pas dels trens no fa possible la instal·lació d’aire condicionat a les andanes pel corrent d’aire que generen els combois.

“Efecte pistó” pel moviment de trens

El moviment constant de trens, a través dels túnels, provoca un efecte pistó, és a dir, el desplaçament de les masses d’aire d’una banda a una altra de les línies de metro. Així, l’aire que es refrigerés en una estació durant els tres minuts d’interval entre trens se substituiria per una nova massa d’aire calent empesa per un nou tren entrant a l’estació. Això significa que s’hauria de refrigerar de nou tan bon punt el comboi marxés i, així, tot el dia. Asseguren que el resultat seria un consum energètic desproporcionat i inassumible econòmicament i ambientalment.

Ara bé, les estacions estan ventilades: TMB diu que hi ha un circuit de renovació d’aire connectat amb l’exterior a través dels pous dels túnels i les estacions.

Per què fa més calor al metro que a fora? 

Des de TMB expliquen que dins del metro hi ha importants fonts de calor: els trens (motors, aires condicionats i reòstats de fre), l’equipament de les estacions com l’enllumenat, els motors de les escales mecàniques, la climatització de les dependències tècniques i els centres de transformació.

A això cal sumar-hi que els usuaris del metro poden arribar a superar el milió cada dia. Tota aquesta calor que es genera, diu la companyia, es procura extraure a l’exterior a través de les obertures existents.

Com es ventilen les andanes?

La ventilació del metro es basa en l’acció de ventiladors potents instal·lats en els pous de ventilació túnel-exterior situats entre les estacions. Aquests ventiladors succionen aire del túnel, extreuen l’aire calent i forcen que entri aire pels accessos i pous de les estacions. D’aquesta manera, es garanteix la renovació de l’aire.

Imatge de la ventilació de les estacions de TMB

Quines són les pitjors hores, mesos i estacions?

La temperatura a l’interior de les andanes està relacionada amb la que es registra a l’exterior, ja que a les estacions i túnels hi ha un circuit de renovació d’aire connectat amb l’exterior. Així doncs, hi ha certa connexió entre la temperatura que hi ha a peu de carrer i la de l’interior.

Els mesos més complicats són els mesos més calorosos de juliol i agost, i les hores més crítiques, els migdia, entre les 12 i les 16 h, aproximadament.