El tramvia entre les Glòries i Verdaguer per la Diagonal començarà a funcionar d’aquí a un any, és a dir, al voltant del març del 2024. És la data que ha posat la tinenta d’alcaldia Janet Sanz durant una visita d’obres aquest dilluns amb l’alcaldessa, Ada Colau, i el conseller de Territori, Juli Fernández. L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que la urbanització de la primera fase estarà acabada a finals del 2023 i que a principis de l’any vinent es podran fer proves amb tramvies.

La primera fase d’obres avarca el tram comprès entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona i incorpora tres parades noves (La Monumental, Sicília i Verdaguer). També hi haurà un intercanviador entre metro, bus i tramvia davant del Museu del Disseny (Glòries). “És una obra de sentit comú, no una invenció ni una ocurrència”, ha afirmat l’alcaldessa durant la visita d’obres, en què ha apuntat que el tramvia serà “una icona de la Barcelona del segle XXI”.

Ajuntament i Generalitat, compromesos amb la connexió

L’objectiu del consistori és que la posada en marxa d’aquest primer tram es pugui encavalcar amb les obres de la segona fase fins a la plaça de Francesc Macià. D’aquesta manera, es garantiria la connexió de les dues xarxes de tramvia que ja funcionen actualment. L’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ja han adjudicat la redacció del projecte d’aquesta segona fase. L’equip que hi treballa enllestirà el document a principis del 2024.

Tant l’Ajuntament de Barcelona com la Generalitat s’ha mostrat compromesos amb el projecte de connectar tota l’avinguda Diagonal, malgrat que alguns candidats a les eleccions municipals 2023 s’hi han mostrat contraris. És el cas de Xavier Trias, que ha anunciat una consulta sobre la connexió, i també del candidat del PP, Daniel Sirera.

Quan estarà prohibit inaugurar obres a Barcelona per les eleccions municipals del 2023?
Visites d’obres o festes ciutadanes en l’esprint final del mandat

Colau: “No té sentit deixar la connexió a mitges”

L’alcaldessa ha assegurat que “no té cap sentit començar la connexió i deixar-la a mitges”. Colau ha dit que és de “responsabilitat institucional” deixar-ho tot llest per poder encadenar les dues fases. Per la seva banda, el conseller de Territori, Juli Fernández, ha anat més enllà: “El govern té el compromís amb aquesta infraestructura”. I ha afegit que aquest compromís no només és de paraula “sinó de fets” amb pressupost assignat.

Primeres soldadures de carrils

Les obres a la Diagonal avancen segons el calendari previst. Aquest dilluns s’han començat a fer les primeres soldadures de carril per fixar al terra les vies del tramvia. També s’ha acabat la instal·lació de les primeres marquesines de la futura parada de Sicília. El mes vinent, a l’abril, arribaran els primers segments del que s’anomena el “tercer carril”, és a dir, l’equivalent a la catenària i que, en lloc de la clàssica línia aèria, s’instal·larà al paviment.

20.000 viatges més al dia

Un cop estigui en marxa aquest primer tram, es podrà fer el trajecte entre les Glòries i Verdaguer en només set minuts. Des del consistori calculen que això permetrà guanyar 20.000 viatges més al dia, que se sumarien als 100.000 que ja es fan actualment. A més, un cop estigui enllestida la segona fase —fins a Francesc Macià— aquesta xifra es calcula que podria arribar als 220.000, és a dir, més de 65 milions de viatges a l’any.