El 24è Fòrum de Seguretat Viària ha debatut aquest divendres sobre la sinistralitat a la ciutat. El congrés, per quart any consecutiu, ha girat al voltant dels motoristes que són el grup més vulnerable a les carreteres.

Si el 2017 hi van haver 193 sinistres amb ferits o morts, entre el gener i l’agost del 2018 hi ha hagut 287 accidents. Els números s’han duplicat aquest any i encara queda per sumar els sinistres que es registrin entre setembre i desembre. Per reduir aquestes xifres, el consistori estudia ampliar les zones 30 de cara al nou pla de Mobilitat 2019 i 2024.

Nou motoristes morts aquest 2018

De gener a setembre del 2018 han mort a Barcelona 17 persones en accidents de trànsit, cinc més que en el mateix període de l’any passat. El col·lectiu que més morts acumula a l’asfalt són els motoristes, amb nou víctimes mortals. El segon són els vianants que acumulen cinc morts, un conductor de turisme i un conductor de furgoneta.

Perfil de les víctimes mortals

Els motoristes que han perdut la vida tenen una mitjana d’edat de 31 anys. Una de les particularitats és que en cinc dels accidents de trànsit no hi havia cap altre vehicle implicat. Des d’inici d’any, un 62 % dels ferits greus són motoristes. El segon col·lectiu més malparat als carrers són els vianants, seguit dels ciclistes.

L’alcohol creix com a causa d’accidents

Entre les causes indirectes dels accidents de trànsit a Barcelona, és a dir, els motius que propicien un accident, està en primer lloc i amb diferència, l’alcoholèmia. En segon lloc hi ha la velocitat, en tercer lloc la calçada en mal estat, seguit de drogues i medicaments. Amb menys repercussió sobre els sinistres hi ha objectes o animals a la calçada, factors meteorològics i l’estat de la senyalització.

Radiografia del parc de vehicles

Actualment la ciutat disposa de 820.067 vehicles, i d’aquests, 257.405 són motocicletes i ciclomotors. Les motos representen un 25 % del total, mentre que el cotxe és el principal vehicle i representa el 60 %. Un 5 % correspon a furgonetes, un 2 % a camions i, d’altres vehicles, un 2 %.