El Port de Barcelona ja es prepara per si calgués portar aigua amb vaixells per pal·liar els efectes de la sequera, tal com ja va fer la Generalitat l’any 2008. Es tracta, però, d’una opció cara i que segons, els experts, tindria “poca repercussió real”. Ho assegura Xavier Sánchez-Vila, catedràtic i enginyer de camins, canals i ports de la UPC.
Afirma que els vaixells que van arribar fa 15 anys podia transportar fins a 20 milions de litres diaris, una quantitat petita per a les necessitats de l’àrea metropolitana de Barcelona, on el consum diari és de prop de un 1.000 milions de litres. “Tota la gran infraestructura per poder portar aigua amb vaixell i que després et porti, si és un al dia, un 2 % del consum, no sé si val la pena”. Per això creu que el govern català ho té en compte només com una alternativa en cas que s’arribi al pitjor grau de l’emergència.
Una opció costosa: entre quatre i 10 euros per m³
Aquest dimecres el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort i Subiranas, va reconèixer que portar aquesta aigua costaria “molts diners” i ha calcula que pot suposar una despesa d’entre quatre i 10 euros per m³. Tot i això, el director de l’Agència Catalana de l’Aigua, Samuel Reyes, defensa aquesta opció si, arribats el cas, no hi hagués més remei.
Aquest dimarts la Generalitat va decretar la fase de preemergència per sequera a l’àrea de Barcelona, al sistema Ter-Llobregat. Una decisió que s’ha pres després que els darrers mesos l’estat dels embassaments no hagi millorat. Actualment són al 18 % de capacitat i, per això, la intenció és avançar les restriccions per combatre la falta d’aigua.