Creuers al port

Diversos col·lectius ecologistes han criticat en un comunicat la promoció del gas liquat com a combustible dels vaixells i creuers ancorats al Port de Barcelona. Ecologistes en Acció, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible i Transport and Environment lamentwn que el port consideri una solució ambiental l’ús d’aquest compost químic perquè es tracta d’un combustible fòssil. A més, recorden a l’Ajuntament que “l’emergència climàtica no permet invertir en la creació d’una nova infraestructura fòssil”. Argumenten que això va en contra del compromís de la Unió Europa per la reducció dels gasos contaminants. De fet, els col·lectius ecologistes destaquen un informe de Transport and Environment que sosté que aquest combustible emet un 9 % més de gasos d’efecte d’hivernacle que el gasoil marí.

La queixa es produeix el dia que el Port ha fet bandera de la instal·lació d’un motor auxiliar de gas natural en un dels vaixells de Baleària. Una experiència que, diuen, s’ha convertit en la primera d’èxit a l’estat perquè ha reduït 1.300 tones de CO2 emeses. Unes xifres que els ecologistes consideren una “cortina de fum” perquè ni s’ha generalitzat al conjunt de creuers ni els bucs actuals poden transformar-se a gas.

Les entitats han exigit a l’Ajuntament que revoquin “immediatament” l’acord que preveu la construcció de dues noves terminals de creuers en el moll Adossat. A més, també reivindiquen una regulació que obligui els bucs a fer servir combustibles amb un màxim de 0,1 % de sofre.