El port de Barcelona s’ha convertit en destinació de milers de creuers, batent rècords d’arribada de vaixells i col·locant-se en el primer lloc d’Europa. Però aquest èxit té una altra cara, segons les entitats veïnals i ecologistes: la contaminació de l’aire del port de Barcelona i dels barris propers també està arribant a nivells mai vistos fins ara. Així ho han volgut denunciar aquest matí amb una medició feta en el marc d’una campanya europea que denuncia els buits legals i la difícil sostenibilitat dels creuers. En el marc d’aquest estudi s’han realitzat medicions als ports de Venècia, Rotterdam, Manhattan o Hamburg, amb resultats tan preocupants com els que hi ha hagut a Barcelona.

El doctor Axel Friedrich, de la Unió per la Conservació de la Naturalesa i la Biodiversitat d’Alemanya, ha estat l’encarregat de fer les medicions al port, on aquest dimarts hi ha cinc creuers. A una distància de pocs metres d’un dels creuers amarrats, Friedrich ha mesurat concentracions de fins a 428.000 partícules ultrafines per centímetre cúbic. Aquest nivell supera, de molt lluny, la concentració de partícules que hi ha en carrers amb molta densitat de trànsit, com per exemple l’avinguda Meridiana, on hi ha entre 20.000 i 30.000 partícules. L’expert alemany ha ressaltat la feina a fer que queda a Barcelona comparant-la amb Berlín (Alemanya), que al centre de la ciutat registra una concentració d’unes 6.000 partícules en suspensió. Friedrich ha qualificat la situació “d’intolerable” i ha afirmat que el problema de Barcelona és que el vent que ve de mar arrossega la contaminació terra endins, i pot arribar fins a 400 quilòmetres més enllà del port, afectant sobretot els districtes propers com Ciutat Vella.

Un combustible 50 vegades més contaminant

El principal problema dels creuers i altres embarcacions que operen al port és que utilitzen fuel pesant, un combustible que conté fins a 2.500 vegades més sofre que el dièsel que fan servir els automòbils i els camions. María García, d’Ecologistes en Acció de Catalunya, ha explicat que quan es crema, aquest tipus de combustible emet grans quantitats de contaminants tòxics en l’aire com el diòxid de nitrogen, diòxid de sulfur i altres hidrocarburs perillosos, així com partícules que poden causar problemes respiratoris. Es tracta, per tant, de contaminants 50 vegades més nocius que els que emeten els vehicles de motor, perquè els creuers utilitzen combustibles pesants que contenen molt més sofre. De fet, Garcia ha afegit que alguns treballadors i treballadores del port es mostren preocupats per l’aire que respiren en el seu dia a dia i que, en alguns casos, confessen que els costa respirar mentre fan la feina.
Segons Lluís Rabell, el president de la FAVB, el problema és molt important però té possibles solucions. Rabell suggereix que els governs treballin en normatives per prohibir l’ús de combustibles pesants a les companyies de creuers, ja que segons el president de la FAVB, “implantar qualsevol altre sistema tindria un cost ínfim per aquestes empreses milionàries i seria molt més sostenible”. L’altra solució passaria per electrificar les terminals del port i evitar així que els vaixells continuïn cremant combustible quan estan aturats: “són ciutats mòbils que continuen funcionant quan els passatgers baixen a visitar Barcelona, i mentrestant continuen cremant i generant residus. Si es connectessin a la xarxa elèctrica, es reduiria també aquest tipus de contaminació”.

L’acció de les entitats coincideix amb el Congrés Green Port, que se celebra aquesta setmana i reuneix autoritats portuàries, touroperadors, responsables de companyies de creuers i experts logístics per parlar sobre el desenvolupament sostenible d’aquest negoci. La FAVB i Ecologistes en Acció reclamen una comissió conjunta en què l’autoritat portuària i l’Ajuntament analitzin l’impacte ambiental dels creuers. El responsable de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila, ha assegurat que la institució estudia des de 2006 les dues alternatives més viables: la connexió dels creuers a la xarxa elèctrica o canviar el combustible de gasoil a gas. Vila ha afegit que els vaixells atracats a Barcelona només poden consumir gasoil, segons una directiva de la UE de l’any 2010, i ha afirmat que això ha reduït les emissions al port, tot i que ha reconegut que les partícules i l’òxid de nitrogen “són un problema.”