Des de fa unes setmanes, Aena ha tornat a situar enmig del debat veïnal, polític i empresarial una possible ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas-el Prat. L’entitat pública que gestiona els aeroports de tot l’estat assegura que cal ampliar la infraestructura perquè ha arribat al seu topall d’operacions i passatgers i creuen que necessita vols intercontinentals.
L’any 2019, el Prat va arribar a moure prop de 53 milions de passatgers i va arribar gairebé a la seva màxima capacitat, que és de 55 milions de persones cada any. Per això, Aena proposa una ampliació de 300 metres de la tercera pista per poder rebre avions intercontinentals de grans dimensions i per poder guanyar passatgers (fins a 70 milions per any) i connexions arreu del món. Una operació que rebutgen les entitats veïnals, socials i ecologistes.
Terminal destinada als avions grans
Una ampliació que costaria uns 1.700 milions d’euros i que, segons Aena, permetria crear 350.000 llocs de treball directes i indirectes i que faria augmentar la contribució de l’aeroport al PIB català del 7 % actual al 9 %. A la vegada, el projecte vol crear una nova terminal satèl·lit i atreure, així, inversions d’empreses d’arreu del món que, segons Aena, ara no opten per Barcelona per la manca d’un aeroport capaç de rebre avions de grans dimensions.
Trasllat de l’estany de la Ricarda
Aena proposa fer l’ampliació sobre l’estany de la Ricarda, una zona del Delta del Llobregat que té la màxima protecció ambiental de la Comissió Europea. Aena ha explicat sense ensenyar informes detallats de com fer-ho, que li agradaria traslladar la zona de l’estany de la Ricarda a una altra del Delta, tal com obliga la directiva europea Habitats. Un espai natural que segons els ecologistes no es pot reproduir en un altre emplaçament.
El projecte d’ampliació només es podria fer si la Comissió Europea aprova el trasllat de la zona natural de l’estany de la Ricarda a una altre indret del Delta del Llobregat. El debat està obert tant en l’àmbit veïnal, polític, empresarial i ecologista.
Ampliació “delirant” segons els ecologistes
Elena Idoate és membre de la plataforma veïnal Ni un Pam de Terra del Prat de Llobregat. Una entitat que lluita per reduir l’impacte de l’aeroport sobre el Delta de Llobregat i les seves poblacions. Per ella aquesta ampliació no té cap sentit.
Aquesta ampliació és totalment delirant, està fora de lloc. No recull el context econòmic ni de crisi climàtica que estem vivint. Això és una bombolla per fer arribar recursos econòmics a interessos empresarials.
José García és vicepresident de la Lliga per al Patrimoni i Defensa del Medi Natural (DEPANA). Una entitat que també es mostra contraria a l’ampliació i que ja va denunciar davant la Comissió Europea la construcció de la tercera pista ara fa uns 15 anys.
Amb la construcció de la tercera pista ja van arrasar amb una immensa zona natural del Delta. En la declaració d’impacte ambiental davant la Comissió, Aena es va comprometre a crear noves zones natural i, fins i tot, augmentar el nombre d’aus. Han passat 15 anys i ha passat el contrari. Han disminuït el nombre d’aus.
Ampliació “necessària” segons la Cambra
L’Alicia Casart és la directora d’Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona. És una de les moltes entitats empresarials que dona suport a l’ampliació de l’aeroport. No es pronuncien sobre com s’ha de fer, sinó que reclamen que es faci per convertir el Prat en un aeroport a escala mundial.
Hem de pensar un model d’aeroport. Ens podem quedar com fins ara o podem fer un salt quantitatiu i qualitatiu per apostar per a un ‘hub’ intercontinental. Un pol d’interconexió aèria potent a escala mundial que repercutirà en l’economia de Barcelona i de tot el país
Segons la Cambra, la creació d’aquest “hub” aeroportuari atreuria altres empreses d’arreu del món a la ciutat i, també, permetria la creació d’empreses al voltant de l’aeroport. A la vegada, segons la Cambra, l’augment del nombre de passatgers també seria positiu per Barcelona.