El debat sobre l’ampliació de l’Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-el Prat viu un capítol de confrontació entre partidaris i detractors. Diverses organitzacions socials, veïnals i ecologistes, integrades en la plataforma Zeroport, es mobilitzen per exigir la paralització indefinida dels plans d’ampliació de la infraestructura. I ho fan per contrarestar l’acte reivindicatiu en què entitats i agents econòmics reclamen a les administracions que es decantin a favor de l’ampliació de l’aeroport.

Els membres d’aquesta plataforma s’han concentrat a les portes d’ESADE per denunciar la pressió de les entitats i agents econòmics, un “lobby empresarial” amb “un manifest ple de proclames de progrés que, diuen, no té cap reconeixement dels impactes socioambientals que la infraestructura genera, “per continuar fent negoci amb l’obra pública”.

“Aena vol amagar la crisi”

Zeroport afirma que “l’únic interès” en l’ampliació “està en fer-se amb els 1.700 milions d’euros públics per a constructors i bancs, així com mantenir els valors de les accions d’Aena”. De fet, els ecologistes creuen que Aena vol amagar la seva profunda crisi financera amb un “deute de 6.700 milions d’euros en plena crisi de l’aviació“. Una davallada que, diuen, el sector augura que no es recuperarà fins al 2027, i que no preveu els impactes de la crisi climàtica i energètica.

Cal reduir dràsticament les 2,7 tones de CO2 emeses el 2017, però amb l’increment de 30 milions de passatgers en vols internacionals que planteja l’ampliació de l’aeroport, aquestes emissions augmentaran de forma exponencial
Plataforma Zeroport

Els detractors de l’ampliació exigeixen a les administracions implicades la paralització indefinida del pla d’ampliació, és a dir, de l’allargament de la tercera pista i altres projectes associats (terminal satèl·lit i ciutat aeroportuària).

El pressupost de 1.700 €, per l’emergència climàtica

També demanen que es destinin els 1.700 euros de pressupost del projecte a la transformació de l’economia per fer front a l’emergència climàtica, ecològica, energètica i social. Consideren que cal “transformar un model econòmic injust, d’altes emissions, vinculat als grans capitals financers de l’aviació, fons voltor del sector immobiliari i el turisme massiu”.

Un pla de redimensionament

A banda, volen que Aena faci un pla de viabilitat i redimensionament amb el tancament d’aeroports que ja eren deficitaris abans de la pandèmia, amb la reducció de la mobilitat aèria.

També exigeixen la retirada immediata de tots els projectes urbanístics i de creixement d’infraestructures que afecten la zona del delta del Llobregat i la protecció màxima dels seus espais agrícoles i naturals.

Colau demana diàleg

Enmig de tot aquest debat, l’alcaldessa Ada Colau ha demanat aquest dimecres diàleg i “no fer trampes” en la discussió sobre l’ampliació de l’aeroport. També ha recordat que és un imperatiu d’Europa reduir les emissions.