L’Ajuntament de Barcelona ha dit “no” a l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat que Aena ha posat sobre la taula. Ha estat en un debat en la Comissió d’Urbanisme en què els dos socis de govern a la ciutat, BComú i el PSC, han exhibit en públic les diferències pel model de futur de l’aeroport. De fet, els comuns han votat en contra i els socialistes, a favor d’una proposta de Barcelona pel Canvi que defensava l’ampliació d’aquesta infraestructura. El debat, a més, ha provocat una batalla dialèctica entre les tinentes d’alcalde Janet Sanz i Laia Bonet.

Direm sempre ‘sí’ a la inversió, però ‘no’ a propostes del segle XX que no tenen futur”
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme (BComú)

“Ja som una ciutat global i molt ben connectada”, ha defensat Janet Sanz, que ha denunciat “un excés d’emissions i contaminació, no de connexions”. La tinenta d’alcalde d’Infraestructures ha apostat per reduir vols curts, com ja va plantejar l’alcaldessa, que es puguin substituir per trajectes en tren i ha demanat a Aena que els 1.700 M € d’inversió que preveu per ampliar l’aeroport es destinin a millorar el sistema ferroviari català. “Direm sempre ‘sí’ a la inversió, però ‘no’ a propostes del segle XX que no tenen futur”, ha sentenciat la regidora de Barcelona en Comú.

No estrangulem l’aeroport fent creure que el tren el pot substituir”
Laia Bonet, tercera tinenta d’alcalde (PSC)

“A Amèrica i Àsia no s’hi pot anar en tren”, ha replicat la socialista Laia Bonet, que ha reclamat no fer triar entre tren i avió: “No és incompatible ampliar l’aeroport per reforçar les connexions amb impulsar models sostenibles com el tren”. En un missatge directe als seus socis de govern, la tinenta d’alcalde socialista ha demanat “no estrangular l’aeroport fent creure que el tren el pot substituir”. Per Bonet, Barcelona no es pot consolidar com una ciutat global sense un aeroport potent. La tinenta d’alcalde ha defensat l’ampliació tenint en compte l’impacte social i econòmic de l’aeroport, però també amb criteris de sostenibilitat.

Divisió també entre ERC i Junts

En el debat en la Comissió d’Urbanisme, Barcelona pel Canvi, Ciutadans i el PP s’han posicionat a favor de l’ampliació de l’aeroport. El tema, però, ha evidenciat també diferències entre els socis de govern a la Generalitat: mentre que ERC hi ha votat en contra, Junts s’ha abstingut. “No farem un acte de fe a Aena i diem ‘no’ a un creixement il·limitat de l’aeroport”, ha sentenciat el republicà Max Zañartu, que ha demanat a Aena que expliqui els plans d’ampliació a la Comissió d’Urbanisme.

Des de Junts, Jordi Martí ha qualificat de “xantatge i ultimàtim” la proposta d’Aena per ampliar l’aeroport i ha defensat que encara hi ha temps per treballar una ampliació amb una afectació mínima dels ecosistemes del Llobregat. La resta de grups han donat un “sí” rotund a l’ampliació. “No podem perdre més temps ni oportunitats”, ha dit Manuel Valls (BCN Canvi). Celestino Corbacho (Cs) ha apostat per “un creixement respectuós” i Óscar Ramírez (PP) ha assegurat que “la capacitat del Prat ha arribat al límit”.