L’han batejada com la ciutat que ens alimenta i no és en va: té 90 hectàrees —és a dir, l’extensió 90 camps de futbol— i només de peix i marisc comercialitza diàriament 260.000 quilos. És Mercabarna, el principal mercat majorista de producte fresc. Tothom n’ha sentit a parlar, però sabem com funciona?
Jordi Defez, responsable del Mercat Central del Peix de Mercabarna, explica que el gruix de la feina es fa entre les 22 h i les 7.30 h. Durant aquestes hores, 600 empreses majoristes distribueixen els aliments a supermercats, botigues i parades de mercats.
El que més es ven és el salmó, amb diferència. És el producte estrella. Ve de piscifactoria, de Noruega
Aquesta és la seva clientela i per la que ens arribarà el producte, just després, a tota la població. Majoritàriament, el que més es ven és salmó, “amb diferència. És el producte estrella. Ve de piscifactoria, de Noruega”, detalla Defez, tot i que també van molt buscats el rap, el llenguado i el gall de Sant Pere. El musclo és el molusc més venut.
Com saber si el peix és fresc?
Defez creu que el millor sempre és refiar-se del nostre peixater o peixatera de confiança, i dels controls de qualitat, perquè a Mercabarna fins i tot hi ha un servei veterinari que assegura, amb la seva feina, que no hi ha frau, ni en traçabilitat ni en qualitat del peix.
En tot cas, a simple vista i seguint aquests senzills pasos es pot veure si una peça és fresca:
- Que la pell i la carn siguin dures.
- Assegurar-se que les ganyes són vermelles.
- Mirar el peix als ulls i que siguin brillants, “no com si tingués catarates”.
El 15 % de la fruita i verdura és catalana
Marta Rodríguez, directora d’organització de persones i cultura de Mercabarna, ens acompanya a un dels set pavellons de fruita i verdura que hi ha a Mercabarna. Les 440 parades que hi ha venen, cada any, uns dos milions de tones de fruita i verdura. El 65 % del producte ve d’Espanya, i d’aquest, un 15 % és català.
Pepi Ventura, propietària de Fruites i Verdures Francesc Pau, diu que la seva és una família del Maresme que té camps de figueres, i les figues coll de dama que comercialitzen són de la seva pròpia collita. La resta, intenten que sigui de proximitat. “No venem en palets, som una empresa familiar”, indica.
Què se’n fa, dels productes que no es venen?
La Fundació Banc dels Aliments té un paper important a Mercabarna, i és “intentar donar sortida als productes que no s’acaben de vendre però que encara són perfectament comestibles, tot i que potser no són totalment comercialitzables”, explica Oriol Dolader, cap de logística de la fundació.
L’any passat van distribuir 1,3 milions de quilos d’aliments entre centenars d’entitats, i enguany pretenen arribar als 1,5 milions de quilos repartits de forma gratuïta entre els més necessitats. D’una altra manera, aquests aliments es malbaratarien, així que la seva tasca és fonamental per evitar-ho.