Si hi ha un sector econòmic que no s’ha vist afeblit per la pandèmia aquest és el de l’alimentació. Però no en tots els casos. A Mercabarna un 10 % de les 600 empreses que hi treballen destinen bona part dels seus productes a servir l’hostaleria i la restauració. Aquest any, amb totes les restriccions, s’ha reduït fins a un 80 % la seva facturació.

És el cas de l’empresa de carn d’aviram Avinova. Josep Capdevila n’és el gerent i explica que la restauració i l’hostaleria s’emporten el 65 % de la producció: “En determinats moments hem tingut una afectació del 70 i el 80 %”. En part, han pogut compensar les pèrdues amb l’augment de vendes a mercats i grans superfícies: “La gent ha cuinat més a casa, ha diversificat el producte, n’ha buscat de més qualitat, de proximitat, criat a l’aire lliure”, explica mentre detalla que ja han recuperat el 100 % dels treballadors per preparar la campanya d’estiu.

“Encara facturem un 45 % menys que abans de la pandèmia”

On encara tenen treballadors en ERTO és a Grup Cano, branca de l’empresa Fruites Maleubre-Cano centrada exclusivament a servir a restaurants, hotels, fires i esdeveniments. “Respecte a abans de la pandèmia la baixada de vendes ha estat d’un 75 % en els moments més durs. Ara mateix, si comparem les vendes amb la mateixa setmana del 2019, encara tenim una davallada del 45 %”, assegura l’Eva Cano, sòcia fundadora de l’empresa.

“Fins que no tornin el turisme, els creuers i les fires de congressos no ens recuperarem”. “Hem patit moltíssim, veus com cau la facturació. Hem hagut de fer fora treballadors, companys amb qui t’uneix una relació estreta del dia a dia”, lamenta. Malgrat aquest any dolent també en treu una lliçó positiva: “Han millorat les relacions entre les persones. Fins ara aquí, a Mercabarna, ens ajudàvem entre tots, però ara molt més”.

“La pandèmia ens ensenyarà a ser més flexibles”

I qui també considera que de la pandèmia se’n pot treure alguna cosa bona és el president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix, Àngel Máñez: “La pandèmia ens ha ensenyat a ser molt més flexibles. Haurem d’adaptar-nos més al client, no ser tan estrictes amb els horaris”. Algunes empreses del sector que van veure com baixaven les vendes “s’hi van adaptar ràpid i van habilitar la venda en línia, el WhatsApp i la distribució a domicili”.

L’ampliació dels horaris de la restauració es comença a notar, en pocs dies la facturació ha augmentat un 20 %, però encara queda un 13 % per tornar als nivells previs a la pandèmia. Tot i així, les xifres són clarament més positives que l’any passat. L’abril del 2021 es van comercialitzar 5.276 tones de producte, un 34 % més que el mateix mes de l’any passat. Máñez pronostica que la recuperació a les empreses del seu sector no arribarà abans de ben entrat el 2022.