Chase Johnsey és ballarí de gènere fluid i director artístic del Ballet de Barcelona. Els seus pronoms són el masculí, i s’identifica com a home, però quan es calça les sabatilles de ballet se sent més còmode interpretant papers femenins.

Chase Johnsey, més còmode amb puntes

“Tinc més talent amb puntes que sense”, reconeix Johnsey, fent referència al calçat que duen les ballarines, però el ballet és un àmbit molt tradicional i clàssic, de manera que ell sempre feia papers masculins, d’acord al gènere amb què s’identifica.

Quan ballo només em sento. No hi ha totes les paraules que em compliquen la vida, ni noi, ni noia. Em sento lliure.
Chase Johnsey, ballarina de gènere fluït

Tota la meva carrera ha estat una lluita”, diu, perquè si bé la seva plenitud interpretativa era quan ballava com una dona, l’encasellament i la rigidesa del sector el feia haver de ballar dalt de l’escenari com un home.

Fins que va entrar a formar part de l’English National Ballet, sota la direcció de Tamara Rojo, qui li va oferir fer papers femenins. I així va fer història, sent la primera persona professional del ballet en interpretar papers d’un gènere que no és el seu.

El Ballet de Barcelona, 45 artistes d’arreu

Ara fa gairebé tres anys que Johnsey i dues persones més van fundar el Ballet de Barcelona, amb seu al centre L’Espona, de Rubí. Segons explica Carlos Renedo, director executiu de la companyia, actualment compten amb 45 ballarins i ballarines a temps complet, i amb una vintena de procedències diferents.

Estela Coll és una de les poques catalanes que ballen en aquesta companyia. “Estic vivint a casa meva i em dedico al que més m’agrada. Em sento molt afortunada”, comenta, alhora que explica que a Catalunya hi ha molt poques oportunitats per a la gent que vol dedicar-se de forma professional al ballet.