Antonio Márquez i la seva companyia recuperen aquesta peça que va crear el 1984 José Granero, “El Maestro” (Buenos Aires, 1936-Madrid, 2006) amb llibret de Miguel Narros i música de Manolo Sanlúcar. Ara la dirigeix Javier Palacios. L’orquestració ha estat renovada i l’edició i remasterització supervisades per Sanlúcar.

Márquez, de 57 anys, encarna Jasó en aquesta coreografia basada en el mite grec. Ho va fer per primer cop a principis dels 90 i l’ha ballat en diverses produccions. “M’hauria agradat ballar-lo més. Voldria dir que ‘Medea’ s’ha representat molt, però per mi no ha estat així”.

‘Medea’: una assassina, però també una dona maltractada

Márquez assegura que està encantat de compartir escenari amb Helena Martín, qui encarna Medea. Nascuda a Barcelona (1975), Martín va deixar la ciutat per enrolar-se al Ballet Nacional d’Espanya quan era molt jove i ha figurat en nombroses agrupacions de dansa, a més de treballar amb coreògrafs com Granero o Joaquín Cortés, entre d’altres.

Respecte del personatge, Martín comenta: “En aquesta Medea hi ha una dona maltractada, una immigrant expulsada… no hi hem de veure només l’assassina de nens, que també hi és”.

Tres peces breus a la primera part

Premi de la Crítica a Nova York com a millor ballet després de l’estrena el 1984, la peça dura poc menys d’una hora. Per això el programa es completa amb amb tres peces breus, dues de les quals són estrenes de la companyia: ‘Macadanza’, amb coreografia de Javier Palacios sobre música de C. Saint Saëns i ‘Symphonie espagnole’, coreografia de José Granero amb música d’Édouard Lalo.

La tercera és una coreografia d’Antonio Márquez també històrica: ‘Bolero’, a partir del popular bolero de Maurice Ravel.