L’arribada de la 37a edició de la Copa Amèrica ha accelerat la transformació del Port Vell amb un pressupost total de 120 M €. El moll de Drassanes, el trencaones o els “tinglados” del moll Oriental, entre d’altres, són les zones que tindran una imatge nova. Un equip de l”Horitzó Copa Amèrica’ ha aconseguit imatges inèdites de l’interior dels “tinglados” que han de servir d’espais expositius per a tota la ciutadania.

D’uns edificis en desús a ser els espais més cobejats

Els “tinglados” del moll Oriental s’estan remodelant de dalt a baix, i la seva nova cara està ajudant a recuperar un espai que estava en desús i poc valorat per la ciutadania. Ara, la imatge d’aquests antics magatzems de carbó o fusta per a les embarcacions que utilitzaven el Port Vell, brilla amb llum pròpia i, a més, es convertiran en un espai expositiu obert per a tots els barcelonins. Són molts els projectes i festivals que tenen la intenció d’utilitzar aquests edificis singulars que hauran d’estar enllestits en uns dos mesos. Els “tinglados” estan a tocar de l’Hotel W i ben a prop de la platja de San Sebastià, a més, gràcies a la parada del bus nàutic situada en un, quedaran relligats amb la plaça del Portal de la Pau i el centre de la ciutat. El pressupost per transformar-los és de 5,7 M €.

El bus nàutic, en proves d’aquí a un mes

Un altre dels protagonistes d’aquesta transformació serà el bus nàutic. Al moll de Drassanes, a l’antiga zona d’operacions de Baleària i a tocar del servei de Las Golondrinas, es posarà la primera parada d’aquest transport públic. Una embarcació de zero emissions que tindrà una segona parada al moll de Llevant al costat dels “tinglados” i que permetrà relligar el centre amb aquesta zona propera a l’Hotel W, a la platja de Sant Sebastià i al nou trencaones. També s’estudia que aquest projecte, amb un pressupost d’1,1 M €, disposi de parades alternatives, entre d’altres, al moll de Barcelona, davant del World Trade Center; al moll d’Espanya, on ara es troba la base de l’equip suïs, Alinghi; al moll de Pescadors, a la Marina del Port Vell, o, fins i tot, a l’heliport. Es calcula que el preu del viatge serà d’uns 3 € anada i tornada i no es descarta que, en un futur, pugui formar part del sistema tarifari integrat de l’ATM.

Un passeig pel record, el nou trencaones i l’edifici mirador

Si bé des dels anys 40 fins als 90, el trencaones era una de les zones d’esbarjo més utilitzada pels barcelonins, després de la recuperació de les platges i l’entrada en funcionament del Port Olímpic, la seva notorietat i activitat van decaure ràpidament. Ara, gràcies a la transformació que n’han fet, amb un pressupost de 3 M €, es vol recuperar l’esplendor perduda i s’espera que la parada del bus nàutic, que es troba a tocar, pugui ajudar a recuperar l’espai. La seva rambla actualment és un dels punts de trobada més freqüentat pels corredors a la ciutat.

20 M € per posar a punt el moll de Drassanes

Aquesta zona situada davant de la plaça del Portal de la Pau i a tocar del monument de Colom, té tres punts de transformació importants. Un és la parada del bus nàutic situada a l’antiga zona d’operacions dels ferris de Baleària. Just en aquesta zona s’està enllestint una zona pavimentada que, amb un pressupost de 2 M €, vol relligar el centre i la part final de la nova rambla amb una zona de passeig que permetrà connectar amb una part més desconnectada del Port Vell, l’edifici del World Trade Center i el moll de Barcelona.

L’altra gran transformació se centra en l’edifici del Portal de la Pau, que amb un pressupost de 17,3 M € estarà totalment acabat a l’abril del 2025. Per a l’inici de la Copa Amèrica ja tindrà a punt tres de les façanes per mostrar la seva millor cara a la ciutadania.