Després que la Generalitat aprovés el decret que regula les llicències de VTC a Catalunya, un dels dubtes que planava era saber com s’adaptarien les empreses de lloguer de vehicles amb conductor a la nova situació, a pocs dies d’una de les grans cites que més facturació ha generat darrerament al sector: el Mobile World Congress 2019. I la conclusió és que el sector torna a la seva versió més clàssica.

Les grans operadores de llicències de VTC, principalment Vector Ronda i Moove Cars, han presentat un ERO que afecta bona part dels seus treballadors com a conseqüència del decret dels VTC aprovat pel govern català. La patronal Unauto-VTC ha confirmat a betevé que “el decret obliga a deixar d’operar més del 90 % del sector” perquè, segons apunta, “moltes d’aquestes empreses estaven connectades a Uber i Cabify”, que han marxat de Barcelona.

VTC mantenen la protesta

Vector Ronda és una de les afectades “pel tancament del canal de vendes, que era Cabify”, explica el responsable de Comunicació de la companyia, Fernando Mestres. Així, l’empresa té una previsió de “zero serveis contractats per al Mobile World Congress 2019″, en un context en què, en només un any, “Vector havia ampliat la flota de vehicles de 250 cotxes a 618“, el que representa un creixement del 59,5 % en 12 mesos. En una situació similar es troba una altra de les grans del sector a Catalunya, Moove Cars, que també ha confirmat a betevé que el tancament d’Uber a Barcelona -el seu canal de vendes- fa que tampoc no operi durant el MWC.

Les VTC clàssiques sí que treballaran, però sense reforços

Les empreses de lloguer de vehicles amb conductor més clàssiques i que fa més anys que exploten llicències de VTC, i que fonamentalment han treballat al marge de plataformes com Uber o Cabify, tenen unes previsions de feina molt diferents per al MWC 2019. És el cas, per exemple, d’Epic Transfers. El responsable de contractacions, Mario Velázquez, ha explicat que “portem treballant amb precontractacions pel MWC des de l’octubre” i pels dies del certamen “calculem que tindrem contractada el 60 % de la nostra flota“, que és de 40 vehicles. Amb tot, Velázquez afirma que “no contractarem xofers de manera extraordinària per la fira”, tot i que reconeix que “si fes falta, subcontractaríem vehicles d’altres empreses”.

Altres companyies preparen el Mobile World Congress 2019 amb unes expectatives similars. Cars Deluxe tindrà ocupadael 80 % de la flota aquests dies”, apunta Sílvia Ill, encarregada de l’empresa, que assenyala que “vam començar a preparar la fira a principis de gener”. Premium Car Transfers també fa setmanes que va iniciar les precontractacions, concretament, “des de fa un mes”, indica el gerent, Miquel Àngel Morón, que com les dues empreses anteriors, tampoc no farà cap contractació extraordinària de xofers. Amb tot, Morón sí que assenyala que pel MWC “treballarem amb la totalitat de la nostra flota -menys de cinc vehicles- exclusivament amb clients coreans”.

L’ocupació, en altres sectors

Si bé enguany res indica que el MWC serà una oportunitat per a la creació de llocs de feina temporal per a xofers i conductors com altres anys, sí que ho serà per altres sectors. Segons ha informat el portal de cerca de llocs de feina, Infojobs, per aquest MWC ha recollit més de 400 vacants per cobrir. Dels llocs de feina que s’han demandat a través d’aquest cercador, Infojobs destaca que “hostaleria i restauració és el que més feina demanda amb el 79 % de les peticions publicades”. A molta distància, segons Infojobs, hi ha altres sectors que demanden treballadors: emmagatzematge (8 %), electricitat (5 %) i personal per a promoció i fires (2 %).

Novament, però, un dels requisits majoritaris que s’exigeixen per optar a un lloc de feina temporal, coincidint amb la fira, és el domini d’un tercer idioma. Segons ha informat el portal, “el 78 % de les ofertes publicades exigeixen al candidat el domini de l’anglès”.