Els afectats per un vol cancel·lat o endarrerit poden fer diverses reclamacions en funció de les circumstàncies del problema. Segons dicta el reglament europeu, els passatgers tenen dret a rebre una compensació per les molèsties quan un retard supera les dues hores i també quan un vol s’anul·la.

Ara bé, què passa quan els problemes són a causa d’una vaga o d’una tempesta? Precisament, el cap de setmana passat van coincidir aquestes dues situacions a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. La jornada de dissabte ja era complicada per l’aturada dels treballadors de terra d’Iberia i una tempesta la va empitjorar més. Totes dues situacions van obligar a cancel·lar vols, però no en tots dos casos els passatgers tenen els mateixos drets.

Previsible o imprevisible?

Segons la directora de l’Agència Catalana del Consum, Elisabet Abat, una vaga es pot preveure i, per tant, si la companyia no es veu amb capacitat d’assumir la programació de vols per manca d’efectius i n’ha de cancel·lar, els usuaris tindran dret a rebre l’import del bitllet, a ser reubicats o viatjar en un transport alternatiu. En canvi, una tempesta, segons el reglament europeu 261/2004, és una circumstància extraordinària i, per tant, l’aerolínia no està obligada a compensar els viatgers.

Malgrat la normativa, hi ha experts que apunten que les companyies justifiquen alguns vols cancel·lats pel mal temps però que la manca de recursos és el que realment no els permet assumir l’endarreriment per una tempesta. És el que defensa el president de l’Associació d’Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri (ASETRA), Jordi Rubio, qui assegura que les aerolínies tenen les eines necessàries per preveure una tempesta i saber l’afectació que pot tenir.

“El problema que tenim és que hi ha programacions que estan molt limitades quant a personal i mitjans, i al mínim trasbals, tenen un màxim d’activitat i no poden complir amb els vols, i al final es cancel·la el vol. Per la tempesta? No, la tempesta és un fet que se suma a la manca de recursos”

Reclamar per incidències

Tant les associacions d’usuaris afectats com l’Agència Catalana del Consum insten els passatgers a reclamar qualsevol incidència a la companyia, i en cas que es negui a assumir la compensació que estipula la normativa, els usuaris poden acudir a organismes públics com l’ACC o l’Agència Estatal de Seguretat Aèria.