L’estació del Nord ha patit de valent la crisi del coronavirus. Durant els mesos de pandèmia, l’estació va veure pràcticament aturada l’activitat. I malgrat que en les últimes setmanes comença a haver-hi més activitat, les empreses ja han recuperat la meitat de trajectes, l’estació segueix lluny del volum de passatgers i rutes habituals. Encara hi ha alguns trajectes que segueixen sense operar, ja sigui perquè la frontera continua tancada, com és el cas de Marroc, o perquè és una ruta pensada especialment per a turistes i actualment no surt a compte, com és el cas de la línia de bus a la Roca Village.
Tres persones a cada autobús
Aquest dissabte al matí hi havia poca gent a l’estació. Les rutes més castigades han estat les internacionals. A França, els viatges han disminuït un 70 %, a Itàlia un 40 % i a Romania un 46 %. Per exemple, la setmana passada va haver-hi una desena de viatges de Barcelona a Florència, als quals només hi van pujar 31 persones. El que suposa que, de mitjana, el trajecte fins a Florència només el fan tres persones en cada bus. En canvi la línia de París és la que més passatgers va portar. Hi van anar 637 persones en 80 trajectes, una mitjana de vuit persones per bus.
Els viatges dins de l’estat espanyol també han vist com es reduïen dràsticament. A Madrid els viatges s’han reduït un 60 %. Malgrat tot continua sent la ruta més demanada. La setmana del 27 de juliol al 2 d’agost, hi van haver 3.080 viatgers en un total de 140 busos.
La platja aguanta el sotrac
La ruta que va més plena és la de la Costa Brava
, la majoria eren barcelonins que havien decidit anar-hi a passar el cap de setmana, fent una escapada més curta i més a prop de la ciutat. Però les xifres no són comparables als anys anteriors. Els conductors asseguren que els busos van mig buits. Aquesta línia ha vist com s’ha reduït el 40 % dels seus trajectes. Malgrat tot, continua sent una de les que més gent mou. La setmana del 27 de juliol al 2 d’agost es van fer un total de 502 expedicions, en què hi van anar 7.853 passatgers. El que suposa que hi anaven al voltant de 15 persones per trajecte. En l’altre extrem hi ha la línia que va de Barcelona a l’Aeroport Girona, que ha vist reduïda la seva activitat un 80 %. La setmana passada només hi van anar 63 persones en els 40 viatges que es van oferir. Per tant, de mitjana hi anaven unes 1,57 persones per trajecte.
Un únic passatger cap a Balaguer
Ara fa una setmana, hi va haver una ruta que va tenir un sol passatger. Va ser la línia de Balaguer, amb un únic viatge. L’altra ruta, amb només un trajecte, va ser Pont de Suert. En aquest cas, però, anaven amb l’autobús gairebé ple amb 37 persones. I és que hi ha moments que l’estació està pràcticament buida. Un comerciant ens explicava que des de la seva botiga abans veia com a la marquesina que hi té davant hi parava un autobús cada mitja hora, ara en canvi, amb prou feines hi veu passar dos o tres busos per dia. Una baixada que també es fa notar a les botigues de l’estació: la meitat estan tancades.
Això sí, l’estació està plena de cartells que recorden que les mesures de seguretat, les mascaretes i la distància són obligatòries en tots els espais. Encara que alguns usuaris es queixen que dins de l’autobús tot plegat desapareix. “No hi ha seients buits, tothom pot seure al costat”, es queixen. Per això, alguns clients opten per posar-se doble mascareta i guants. Així se senten més segurs.