El Comitè d’Empresa d’Iberia ha desconvocat la vaga del personal de terra prevista per als dies 30 i 31 d’agost a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, tot i que no han arribat a una entesa amb la companyia.
A través d’un comunicat, el comitè de vaga ha detallat que ha desconvocat l’aturada “en pro d’una demostració de responsabilitat per part dels representants dels treballadors davant la petició de la Conselleria [de Treball] de desbloquejar la situació” perquè la vaga d’aquest cap de setmana “podria perjudicar més de 20.000 passatgers” i a la principal companyia de l’operador Iberia, Vueling.
Les parts implicades en el conflicte -comitè de vaga, representants del servei de terra d’Iberia i Generalitat- estan treballant en un text consensuat que acrediti la fi de les aturades, document que per tant encara no s’ha signat.
“Gestos totalment insuficients” d’Iberia
Després de sis reunions de mediació al departament de Treball, quatre en els darrers dies, els treballadors critiquen que “els números i els gestos de la direcció d’Iberia són totalment insuficients” per tal de solucionar el conflicte a l’aeroport català. En aquest sentit, en el comunicat el comitè assegura que l’oferta feta des de la companyia “no arriba ni a un 15 % de les necessitats que el comitè de vaga entén com a necessàries”.
Els treballadors han sol·licitat “la creació immediata” d’una comissió de seguiment dels acords, proposta feta per la Generalitat, que fiscalitzi “la direcció d’Iberia en la solució dels problemes de l’aeroport català”.
Els treballadors diuen que “la posició de la direcció de l’empresa de no voler negociar” és el que els ha empès fins a aquesta situació, però asseguren que “en cap cas la nostra pretensió és la de perjudicar els clients ni els passatgers”.
Els treballadors amenacen amb noves aturades
El comitè de vaga obre la porta a “convocar noves aturades” a partir del setembre en cas que “la direcció d’Iberia no compleixi el seu compromís els propers dies”. En concret, els treballadors de terra reclamen a la companyia un “acord molt superior al fins ara presentat” i, en cas contrari, es podrien tornar a convocar noves aturades “amb la pressió incrementada per poder sentir frustrades les accions de responsabilitat”.
Mesos de negociacions
Fonts sindicals recorden que, des del mes de febrer, s’havien mantingut converses discretes amb l’empresa per resoldre un problema que tenia part de l’origen en què “la plantilla no està dimensionada respecte el volum de passatgers i trànsit de l’aeroport” d’una banda, i la “precarietat en els contractes laborals” de la plantilla, de l’altra.
Aquest estiu, però, els treballadors havien endurit les reivindicacions amb la convocatòria de dues aturades el 27 i 28 de juliol i el cap de setmana passat, 24 i 25 d’agost. Dues vagues que van obligar a dues trobades reunions entre les parts i que van acabar sense acord. Fins ara, Iberia havia mantingut que no podia negociar la transformació dels contractes del personal de l’aeroport del Prat perquè és una qüestió d’àmbit estatal, tot argumentant que està fora de les competències de negociació del comitè d’empresa a l’aeroport de Barcelona.