El cap de setmana passat van arribar a Barcelona 58.000 creueristes. Xifra de rècord que, segons el Port i l'Ajuntament, encara pot créixer. La clau per aconseguir-ho és desestacionalitzar els viatges, és a dir, allargar la temporada cap als mesos d'hivern. SIXTE CAMBRA, president del Port de Barcelona "És un repte perquè és on hi ha el gran potencial de creixement. Creiem també en el creixement de la temporada alta però amb les infraestructures que tenim, el potencial de la temporada baixa és claríssim. És una aposta que navilieres i ports compartim clarament." Per l'Ajuntament de Barcelona, la ciutat està preparada per absorbir aquest creixement de creueristes durant els mesos d'hivern. Diuen que, de retruc, el benefici en altres sectors es mantindria durant tot l'any. SÒNIA RECASENS, tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació "És un impacte molt important en tant en quan t'impacta sobre altres sectors com el comerç, la restauració o el taxi. Per nosaltres encara hi ha recorregut." El sector, però, assegura que els governs europeus no entenen el paper dels creuers en la recuperació econòmica. EMILIANO GONZÁLEZ, Associació Internacional de Línies de Creuers "Mercados como Rúsia, China y la India están llegando a Europa y llegan los 12 meses al año. El mensaje de la industria a las autoridades europeas es que traten de facilitar al máximo los visados." Dins dels mercats emergents en temporada baixa, hi destacta el turisme xinès. El perfil del creuerista asiàtic busca un tipus de turisme urbà basat en la visita de ciutats i monuments, més que no pas el turisme de platja que ofereixen els creuers del Carib. I d'això se'n volen aprofitar els ports mediterranis. Com el de Tarragona, que ha desplegat l'atractiu casteller al bell mig del congrés.

Després d’un cap de setmana de rècords de creueristes al Port de Barcelona, ara és el moment del debat. Per primera vegada, la convenció Seatrade Med aterra a l’estat espanyol i la Ciutat Comtal ha estat l’escollida. Fins dijous, més de 3.000 directius, professionals i experts de més de 50 països participen en aquesta fira bianual. El congrés disposa d’un espai expositiu amb 200 estands i un intens programa de conferències sobre l’actualitat de la indústria creuerística.

Un sector que encara té marge de creixement i explotació

Pels ports del Mediterrani, el sector dels creuers no s’ha explotat suficient i encara hi ha molt marge per créixer. La clau per aconseguir-ho és desestacionalitzar els viatges, és a dir, allargar la temporada cap als mesos d’hivern. Segons apunten, el clima ho permet i les atraccions turístiques no estan tan saturades.

La principal institució a defensar aquesta hipòtesi és el Port de Barcelona. “És un repte i una aposta perquè la temporada baixa és quan es concentra el potencial de creixement”, ha afirmat Sixte Cambra, president de l’ens portuari. Per l’Ajuntament de Barcelona, la ciutat està preparada per absorbir aquest creixement durant els mesos d’hivern. Asseguren que el benefici es mantindria durant tot l’any en altres sectors. “És un impacte molt important sobre el comerç, la restauració o el taxi, i creiem que encara hi ha molt recorregut”, ha defensat Sònia Recasens, tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació.

Mercats emergents que fugen del Carib

Actualment, la Xina i Rússia són dos mercats emergents però des de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) alerten que aquests turistes viatgen els 12 mesos de l’any. “La desestacionalització farà augmentar la indústria però cal que els governs europeus s’impliquin i facilitin la concessió de visats”, ha reclamat Emiliano González, vicepresident de l’entitat a Espanya.

Els ports mediterranis busquen estratègies per captar creueristes asiàtics. Ciutats europees com Barcelona o Venècia juguen amb avantatge. Aquests turistes no busquen precisament les platges i el sol del Carib, sinó més aviat encants urbans.