Segons el Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya, aquest any un 70 % de les declaracions de la renda d’afectats per ERTO seran incorrectes i necessitaran regularització fora de termini. En un comunicat, el col·legi explica els motius d’aquest error: “L’últim dia de campanya encara hi havia un nombre important de contribuents que no disposaven de les seves dades fiscals actualitzades en referència als ERTO, així que han hagut de confirmar la declaració sense cap seguretat“.

Per aquesta raó, demanen que no se sancionin ni els afectats per ERTO ni els beneficiaris de l’ingrés mínim vital si han de regularitzar la seva situació. Ho argumenten amb diverses raons. D’una banda, hi ha la complexitat del tràmit: “Si per a nosaltres, professionals habituats a aquestes gestions, ha estat molt complicat, no volem imaginar com ha estat per al ciutadà”, diuen en el comunicat.

De l’altra, els gestors també argumenten que el termini per respondre un requeriment de l’Agència Tributària és de 10 dies, insuficient per aconseguir les dades si el SEPE encara no les té actualitzades. A més a més, asseguren que en cap cas hi ha hagut mala fe, sinó que tot ha estat fruit de la desinformació.

També creuen que no tots els beneficiaris de l’ingrés mínim vital han rebut la carta en què se’ls avisava de l’obligació de fer la declaració, i si no l’han fet no podran rebre l’ajut. En aquest cas s’havia d’incloure tots els membres de la unitat familiar a la declaració, “la qual cosa ha dificultat molt l’elaboració de la renda per a un col·lectiu poc habituat a aquest tipus de tràmit administratiu“, afirmen aquests professionals.

Una campanya de renda molt difícil

Els gestors administratius expliquen les dificultats que ha tingut la població per fer la declaració aquest any. Diuen no entendre com l’Administració no ha destinat més recursos a donar suport als contribuents, estant ja previst que molta gent poc habituada a fer la declaració l’hagués de fer (l’Agència Tributària no va començar l’atenció telefònica fins al maig i la presencial fins al juny).

Un consell de la mateixa Hisenda va ser acudir al SEPE per aconseguir les dades correctes, però la majoria d’oficines seguien i segueixen tancades al públic i només ofereixen atenció en línia.

Els gestors també recomanen revisar la declaració inclús si no es rep un requeriment per si l’error ha estat a favor del contribuent, atès que Hisenda no els avisarà.