Ja fa un mes que els establiments comercials de Barcelona van reobrir les portes sense necessitat de cita prèvia. Malgrat tot, la situació de molts comerços de la ciutat segueix lluny de recuperar-se. Segons dades de Barcelona Comerç, les botigues de proximitat que han reobert han patit entre un 10 i un 30 % de disminució de clients. Assolir un ritme de vendes equivalent al que hi havia abans de la crisi del coronavirus dependrà de l’evolució de la nova normalitat o fase de represa.

“Falta gent al centre”

Segons Núria Paricio, gerent de Barcelona Oberta, “la situació ara mateix és complicada i molts locals del centre encara estan tancats”. “La manca de treballadors, la majoria dels quals fan teletreball, està afectant molt molts comerços centrals”, diu Paricio. Explica que, abans de la pandèmia, molts d’aquests oficinistes, que ara teletreballen, compraven abans i després d’entrar a la feina. I ara, aquestes vendes s’han perdut.

Amb tot, els comerços turístics n’han estat els principals damnificats i, de fet, la majoria encara no han obert. “Un clar exemple” explica Paricio “en serien les botigues de records, que sense turistes no poden tirar endavant”. En aquest context, la gerent afirma que serà fonamental que el client veïnal “aprengui i entengui que Barcelona té un centre on consumir”, i no deixar el futur d’aquests locals únicament en mans del turisme.

Alguns comerços ja no reobriran

A parer de la gerent de Barcelona Oberta, el dur impacte que ha rebut el comerç durant els mesos que ha estat tancat serà un punt fonamental a l’hora de reprendre o no l’activitat comercial. Segons una enquesta de l’associació, aproximadament un 35 % de les botigues poden no tornar a obrir. “Això, òbviament, dependrà de la capacitat de resistència que cada propietari hagi tingut durant els mesos que el comerç ha estat tancat“, explica. Si el local ha pogut gestionar la situació sense ingressos, segons Paricio, probablement podrà, a poc a poc, tirar endavant. Si en canvi el local no ha pogut tirar endavant durant els mesos de confinament, “molt probablement no podrà seguir amb l’activitat comercial”. Afegeix que cada local ha hagut d’assumir individualment “impostos i lloguers”, “i amb unes ajudes que no han estat les més adients”, i això “acabarà sent decisiu per al futur de moltes botigues.”

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a