L’Aliança Contra la Pobresa Energètica ha denunciat aquest dijous assetjament a persones reconegudes com a vulnerables pels serveis socials. En total són 16 ciutadans que acusen a Endesa i Gas Natural “d’utilitzar pràctiques mafioses”. Les companyies subcontracten a terceres empreses que reclamen els deutes de forma insistent. “Dec 500 euros i m’han trucat en els darrers dos mesos unes 130 vegades”, diu una de les afectades.

Un grup d’afectats i membres de la plataforma han empaperat les oficines de Gas Natural, al número 237 del carrer Mallorca, i també a la seu d’Endesa al número 608 de la Gran Via amb les cartes que reben amb el deute pendent. La majoria dels afectats per pobresa energètica reben trucades reiterades -entre tres i cinc al dia- i missatges de mòbil d’empreses que han comprat el deute que tenen pendent amb les companyies subministradores de gas i electricitat. L’Aliança Contra la Pobresa Energètica ha titllat aquests mètodes de “mafiosos”. També ha denunciat que en alguns casos les empreses de recobrament s’han fet passar per agents judicials que els amenacen d’emprendre accions legals contra ells en cas que no paguin.

Queixa a Consum i al Síndic de Greuges

Els afectats han presentat una reclamació a l’Agència Catalana de Consum per denunciar els fets. També han formalitzat la queixa al Síndic de Greuges de Catalunya. Aquestes persones han assegurat que quan truquen a Endesa i a Gas Natural per explicar en quina situació es troben les companyies els remeten a parlar amb les empreses de recobrament.

Gas Natural i Endesa neguen mala praxis

Les empreses subministradores neguen tot plegat. Tot i que remarquen que no els consta a quins casos concrets fa referència la protesta de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica, fonts d’Endesa asseguren que quan es té constància d’un cas de vulnerabilitat acreditat per la Serveis Socials “no només no se li talla el subministrament, sinó que queda identificat i protegit”.

En la mateixa línia s’ha pronunciat Gas Natural, que afirma que en casos de persones vulnerables totes les comunicacions es fan “per trobar una solució a la situació, no per pressionar-los”. Des de l’empresa neguen trucades reiterades i expliquen que les cartes que s’envien als afectats són per informar-los del consum que generat, “no reclamacions”.