Neus Ballús als premis Gaudí

(ACN/redacció) La pel·lícula ‘Sis dies corrents’, dirigida per Neus Ballús, ha guanyat el premi Gaudí a la millor pel·lícula. La cinta retrata entre la ficció i el documental el dia a dia del Mohamed Mellali, Valero Escolar i Pep Sarrà, tres lampistes de l’extraradi de Barcelona. Durant una setmana, el Moha haurà de demostrar que està preparat per substituir el Pep, que es jubila. La pel·lícula està escrita per Neus Ballús i Margarita Melgar i produïda per Miriam Porté. Entre les estatuetes que ha guanyat hi ha també la de millor direcció, millor protagonista masculí per a Mohamed Mellali, millor secundari per a Valero Escolar i millor muntatge. Ballús ja va aconseguir el doblet de millor pel·lícula i direcció amb ‘La plaga’ (2013), el seu primer llargmetratge.

“Les dones hem arribat al cinema no només per fer òperes primes, sinó per quedar-nos-hi”

Ballús ha reivindicat el talent femení en el cinema. “Les dones hem arribat al cinema no només per fer òperes primes, sinó per quedar-nos-hi”, ha exclamat. Alhora, ha celebrat que el fill del Mohamed Mellali, guardonat amb el Gaudí a millor secundari, tindrà l’oportunitat de “dirigir cinema i estar aquí dalt d’aquí a 10 anys i això m’ha fet molt feliç”, ha conclòs.

L’altra gran vencedora de la 14a edició dels Gaudí ha estat la pel·lícula ‘Libertad’, l’òpera prima de Clara Roquet, que retrata l’amistat entre dues adolescents d’orígens i realitats diferents un estiu a la Costa Brava. La cinta s’ha endut el premi a la millor pel·lícula en llengua no catalana, millor guió, millor protagonista femenina per a la jove Maria Morera i millor fotografia. Roquet té dues estatuetes Gaudí: el de millor guió per ‘10.000 km’ (2014), compartit amb Carlos Marqués-Marcet, i el de millor curtmetratge per ‘El adiós’ l’any següent.

Equip de la pel·lícula ‘Libertad’, de Clara Roquet

‘Mediterráneo’, amb quatre guardons, i ‘Las leyes de la frontera’ amb tres, completen el palmarès

El palmarès també ha distingit quatre llargmetratges més. ‘Mediterráneo’, la crònica que s’endinsa en l’embrió de l’ONG Open Arms dirigida per Marcel Barrena, ha guanyat el Gaudí a millor música original, millor direcció de producció, millors efectes visuals i el Premi Especial de Públic, que l’Acadèmia del Cinema Català entrega per cinquè any consecutiu. “Vaig rodar la pel·lícula que creia que el públic havia de veure”, ha explicat Barrena en recollir el guardó.

Equip de la pel·lícula ‘Mediterráneo’ de Marcel Barrena

L’adaptació homònima de la novel·la de Javier Cercas ‘Las leyes de la frontera’, homenatge al cinema quinqui de Daniel Monzón a la Girona dels anys 70, que partia com a més nominada, s’ha emportat els premis a millor direcció artística, millor vestuari i millor maquillatge i perruqueria. També s’ha emportat un Gaudí ‘Tres’, el de millor so per a una pel·lícula protagonitzada per una enginyera sonora que viu amb un angoixant retard sonor.

La sorpresa de la nit la va protagonitzar ‘El ventre del mar’, d’Agustí Villaronga, que no es va emportar cap de les 12 estatuetes a les quals aspirava.