(ACN/Redacció) L’auge de plataformes digitals com Netflix, HBO o Amazon Prime ha provocat un fort increment de la demanda dels estudis de doblatge, un sector que havia quedat molt tocat durant la crisi del 2008. “El sector té un moment àlgid. Fa sis anys que tenim molta més feina de la que havíem tingut en els darrers 25”, assegura Bruno Jordà, actor i membre de la comissió de doblatge de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC).

“El català continua sota mínims”

Les plataformes tenen molta necessitat de disposar de pel·lícules i sèries en castellà, però, en canvi, la demanda en català és molt minoritària. “El castellà està ara mateix en un punt de molta feina. El català continua sota mínims”, assegura Roger Isasi-Isasmendi, president de l’associació Doblatge Unida de Barcelona.

Tot i això, el sector veu en les plataformes una oportunitat de normalitzar el doblatge en català, que actualment només té com a clients principals TV3 i la Generalitat. Per Isasi-Isasmendi, la responsabilitat hauria de ser de les plataformes, en primer lloc, i de la Generalitat “d’intentar tenir espai”. Jordi Daura, responsable de l’estudi Sonygraf, fundat el 1954, creu que si Netflix o Movistar+ veiessin que l’audiència d’abonats a Catalunya és molt gran, podrien entrar en la possibilitat de doblar o subtitular en català”. En aquest sentit, Bruno Jordà considera que “l’impuls públic és essencial, però també hi ha d’haver un impuls privat. Si no hi ha demanda, no doblaran”, sentencia.

Un sector precaritzat i sense conveni

L’augment de demanda i l’aturada pel coronavirus ha fet que als estudis s’acumulin les escenes a doblar. Des del sector, però, reivindiquen mantenir la qualitat de la feina que es fa des de Catalunya. Pels actors Joan i Roger Pera és important “mantenir l’orfebreria que és el doblatge”. Un dels principals problemes, però, és que no hi ha un nou conveni des del 2009 i la taula de salaris està desactualitzada. “Estem amb salaris de fa més de 10 anys”, lamenta Jordà. A més, el sector també alerta de l’incipient fenomen del teledoblatge. Les plataformes digitals incentiven els actors a instal·lar-se estudis de doblatge a casa, un “modus operandi” que la crisi del coronavirus ha accentuat.