“No entenem per què no es dona el salconduit cultural“. Així de contundent s’ha manifestat al programa ‘reset’, de betevé, el vicepresident de productores de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), Toni Albadalejo. A més, assegura que el problema de la certificació ja està “resolt” perquè n’hi hauria prou amb mostrar l’entrada de l’espectacle que es vol anar a veure.
La compra anticipada d’entrades als teatres de Barcelona s’ha reduït en un 50 % des del retorn al confinament comarcal, que ha provocat una “allau d’anul·lacions“, segons Albadalejo. I és que les dades d’ADETCA indiquen que només un 40 % dels espectadors dels teatres de Barcelona són residents a la ciutat i que el 60 % venen de fora.
No entenem per què no es dona aquest salconduit, les vegueries augmentarien la possibilitat de públic, però nosaltres defensem el salconduit perquè és una fórmula neta i endreçada
Respecte a la possibilitat d’establir un confinament per vegueries, en comptes del comarcal, el també gerent de la productora teatral Anexa ho ha qualificat com a “mal menor” i ha reconegut que “augmentaria la possibilitat de públic al teatre“. No obstant això, Albadalejo ha insistit que “nosaltres defensem el salconduit perquè és una fórmula neta, endreçada i que permetria la lliure circulació per tot l’estat“.
L’Auditori, un equipament nacional
De la seva banda, Robert Brufau, director de L’Auditori, ha recordat que el seu és un “equipament nacional que paga tota la ciutadania“. Per això, ha defensat que “tothom hauria de tenir dret a accedir al que s’està pagant i al que s’hi està oferint“. En aquest cas, Brufau ha quantificat en un 60 % el públic resident a Barcelona, mentre que “el 40 % restant ve de fora i se’ls hauria de donar entrada“.
Som equipaments nacionals que paga tota la ciutadania i tothom hauria de tenir accés al que s’està pagant i al que s’està oferint
La normalitat, al setembre
El sector cultural posa la mirada en la tardor. “No tirem la tovallola pel que queda de temporada“, ha dit Albadalejo, “però sí que és cert que la cansalada la posem al setembre“, quan confia que “hi haurà normalitat“. En un sentit molt similar, Brufau ha assegurat que, després de l’estiu, “esperem abraçar la normalitat“. Tot i això, per si de cas no fos així, ha avançat que L’Auditori construirà un avancé a l’escenari per poder separar els músics i acollir orquestres més grans, en cas que continuïn les restriccions.
Júlia Bonjoch: “El teatre es morirà”
La coprotagonista de ‘Pegados: el musical‘, que es representa fins al 30 de maig al Teatre Condal, l’actriu Júlia Bonjoch, ha assegurat que la decisió de retornar al confinament comarcal els va suposar que “gairebé la meitat” dels espectadors retornessin les entrades. En declaracions al ‘reset’, Bonjoch ha afirmat que “necessitem tota la gent de fora de Barcelona perquè consumeixi cultura“. Si no, l’actriu pronostica que el teatre “es morirà” i, tot i que reconeix que “la nostra situació tampoc no millora gaire amb el salconduit“, no aplicar-lo “és perillós perquè estàs deixant molts pobles de Catalunya sense cultura“, que ha recordat que “és essencial“.