Hores i hores de fer tombs per Barcelona per guanyar poc més de 40 € en una jornada de treball. Aquesta és la situació amb què conviuen els taxistes des de l’inici de la pandèmia, i també en postconfinament. La manca de turistes ha reduït a un terç la recaptació que fan cada dia.

“La situació és insostenible”, explica la Clara, taxista a qui un equip del ‘bàsics’ acompanya a bord del vehicle durant una tarda de feina. La perspectiva és fer voltes pel centre de la ciutat i tractar d’agafar clients als carrers amb més sortida, com el d’Aragó. Al matí, de cinc a nou, la Clara tan sols ha aconseguit fer dues carreres.

“Una manera de calcular com anirà la feina és mirar la proporció de taxis ocupats en relació amb la de taxis lliures“. Segons explica, aquests dies n’hi ha un d’ocupat per nou de lliures. Els sindicats del taxi ja han demanat a l’Administració que redueixi el nombre de vehicles que poden circular per tal de treballar menys dies, però tenir l’oportunitat de fer més clients.

Sembla que aquesta tarda la Clara està de sort. L’aposta pel carrer d’Aragó ha estat bona i ja l’atura una clienta per anar fins a Lesseps. Després, a la travessera de Gràcia, torna a fer una carrera per portar, casualment, un taxista assalariat. “Quan va començar la pandèmia l’empresa va fer un ERTO i dimecres ja tornaré a la feina“, explica, tot i mostrar dubtes de la caixa que podrà fer. La intenció de l’Institut Metropolità del Taxi és anar incorporant més taxis al carrer de mica en mica, i això amoïna el sector.

Parades saturades

Aturar el taxi en una parada tampoc és una bona alternativa a fer voltes per la ciutat. “L’altre dia a l’aeroport hi havia set hores de cua“, diu la Clara. Tampoc l’estació de Sants és una bona opció: “Vaig esperar l’arribada d’un AVE i la filera de taxis ni es va moure”.