El president de la Generalitat, Pere Aragonès, considera que s’ha de treballar per reduir la massificació que l’alt nombre de creueristes provoca a les principals zones turístiques de la ciutat: “Cal limitar l’impacte negatiu dels creuers, especialment a Ciutat Vella“, ha dit en una entrevista a ‘bàsics‘. Per Aragonès, la solució és fer un aposta pels turistes “que aportin el màxim de valor afegit a la ciutat” i fixa com a objectiu que el 75 % dels creuers que atraquen al port de Barcelona ho facin amb la ciutat com a punt de sortida o arribada final, i no per fer-hi una escala de poques hores. Aquest 2023 seran un 58 % del total els que tindran la ciutat com a port base.

“El Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers valorarà si cal optar per fixar-ne un llindar”

Aragonès trasllada la discussió sobre si cal fixar una limitació en el nombre de creuers o creueristes que arriben a Barcelona al Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers, que es reunirà aquest dimecres: “Serà en el marc d’aquest debat on es valorarà si cal optar per fixar-ne un llindar màxim o si cal optar per altres alternatives“. Alhora, ha recordat que el Port de Barcelona ha fet una inversió de 110 milions d’euros per electrificar la infraestructura i considera que “cal apostar per creuers que funcionen amb altres tipus de combustibles“, en referència als que funcionen amb gas liquat.

Aragonès recorda que el model actual “el va pactar l’Ajuntament amb el Port”

El president de la Generalitat també ha posat sobre la taula l’acord que l’Ajuntament i el Port van pactar el 2018: “Segur que l’alcaldessa ho recorda: el model que està funcionant és el que es va definir conjuntament“, i ha afegit que la llei portuària no permet a la Generalitat fixar per decret limitacions en el nombre de creuers, sinó que això és competència de l’Estat. “Hem de seguir establint espais d’interlocució amb les institucions i operadors per aprofitar el potencial positiu del turisme de creuers, que aporta despesa a la ciutat, però matisar els impactes que té“.

Aposta per la connectivitat internacional a l’aeroport de Barcelona-el Prat

Pel que fa a l’aeroport de Barcelona-el Prat, el president no ha aclarit si voldria ampliar la infraestructura, tot i que sí que ha admès que cal potenciar-ne la connectivitat internacional: “Si la millora és per a vols de curt radi o mitjana distància que ja tenim coberts i que potser incrementarà la pressió turística, mal negoci. El futur de l’aeroport s’ha d’enfocar a la cobertura internacional, que és la mancança“, ha dit en l’entrevista.

Aragonès també ha afegit que la gestió de l’aeroport milloraria si fos un model compartit entre administracions, amb la Generalitat, l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana, a l’estil del que es fa a l’ATM: “Barcelona hi ha de ser“, ha reblat.