La vida dels comerços a la rambla de Guipúscoa es compta per desenes. En aquesta avinguda fronterera entre Sant Martí de Provençals i Provençals del Poblenou les botigues més veteranes acumulen més de 30, 40 i fins a 50 anys de vida. Són establiments que estan consolidats al barri però no s’escapen de les lluites que ha d’afrontar el comerç de proximitat a tot Barcelona: internet i les grans superfícies. Per això en aquest microclima comercial, més enllà de vendre, les botigues “resisteixen”.

Enguany l’Ajuntament ha triat la cruïlla dels carrers de Guipúscoa amb Julián Besteiro per fer-hi l’encesa dels llums de Nadal. Una decisió que els comerciants agraeixen i que, expliquen, donarà color a la campanya de Nadal del barri. “Arriba un moment en què hi ha tanta confiança [amb els clients] que et venen a veure cada dia i fas amics“, assegura Lídia Morera, dependenta d’una botiga de vestits de mudar. Coincideix amb ella la Maria Pau Ortiz, que des de fa 34 anys regenta calçats Ismar: “Si ens expliquen que tenen problemes amb el calçat ens ho maneguem per trobar calçat que els hi vagi bé“.

Les amenaces del comerç de proximitat

S’endú el rècord de longevitat Luis Miguel Pérez, que fa més de 50 anys que és al capdavant de la botiga de rellotges Rojas Joyero. Pérez destaca que, per al seu sector, el que ha fet més mal al comerç de proximitat és internet: “Però ens segueixen comprant pel servei de postvenda que oferim i el tracte de tu a tu”, assegura. En canvi, la Mònica Gutiérrez, dependenta de roba Alemany, diagnostica d’una altra manera la pèrdua sostinguda de clients dels darrers anys: “Ara els dissabtes són més fluixos que abans perquè molta gent ara compra a les grans superfícies”.

Per això, la Maria Pau de calçats Ismar ens explica que el fet que les seves dues filles hagin estudiat una carrera i no es vulguin dedicar al negoci ara “és un alleujament”. “Fa uns anys hi havia il·lusió per continuar a la botiga i hi veies un futur, però ha canviat molt”, conclou.