Què és el teatre? Quina funció ha de tenir en un moment com aquest? La pandèmia i totes les restriccions socials que implica no només han conduït les arts escèniques a una situació de crisi alarmant, també ha generat noves preguntes i relats dins del sector. Algunes queden recollides a ‘Decameró’, l’espectacle que inaugura la temporada 2020-21 del Teatre Nacional de Catalunya. Un muntatge articulat al voltant de 10 monòlegs encarregats a 10 autors i autores de disciplines i mirades diverses com Davide Carnevali, Najat El Hachmi, Cristina Morales o Perejaume.

El textos tenen com a punt de partida la pel·lícula ‘El Decameró’ (1971), de Pier Paolo Pasolini, que, al seu torn, és una interpretació cinematogràfica de l’obra del mateix nom escrita per Giovanni Boccaccio el segle XIV i ambientada també en una pandèmia europea. Els protagonistes són un grup de joves que han fugit de la pesta que assolava Florència i, tancats en una vil·la italiana, s’expliquen un seguit de contes que articulen el llibre. Si l’original de Boccaccio va marcar el pas de l’edat mitjana a l’edat moderna, Pasolini representava un altre trànsit, el de la societat preconsum a la decadència de la societat capitalista.

 

L’última temporada de Xavier Albertí

En la seva darrera temporada al capdavant de la direcció artística del TNC, Xavier Albertí ha volgut fer una programació que reflectís el moment actual, en plena transformació per la covid-19. La programació consta de 28 espectacles clàssics i contemporanis, dels quals només cinc aniran a la Sala Gran. Alguns són textos escrits o ambientats en èpoques convulses, com ‘L’hèroe’, de Santiago Rusiñol, que tracta la masculinitat tòxica; ‘La nit de la iguana’, de Tenesse Williams sobre el malestar d’un món globalitzat i la banalització del turisme, i, també, la primera obra escrita per una autora catalana contemporània que s’estrena en aquest espai, ‘L’emperadriu del Paral·lel’, de Lluïsa Cunillé, dirigida pel propi Albertí, sobre la bohèmia nocturna a la Barcelona dels anys 30. També passaran per la Sala Gran ‘Billy’s Violence’, basada en tretze tragèdies de William Shakespeare i ‘Opening Night’, de La Veronal. Als altres espais del TNC s’hi han programat companyies com La Calòrica i Animal Religion i autors com Clàudia Cedó i Pau Carrió.

Els deu monòlegs de ‘Decameró’

‘Poesia per l’Zlatan (Manifest per un nou teatre)’, de Davide Carnevali. Traducció Albert Arribas.
Direcció Ferran Dordal. Amb Melcior Casals
-‘Fantasmes de la nit (Un nocturn)’, de Narcís Comadira. Direcció Marta Angelat. Amb Víctor Pi
‘Saliva legal’, de Cristina Morales. Direcció Neus Suñé. Amb Desirée Cascales Xalma
‘La llum del futur no deixa ni per un instant de ferir-nos’, de Marta Marín-Dòmine. Direcció Yvette Vigatà. Amb Carol Muakuku
‘Fam’, de Najat El Hachmi. Direcció Ester Nadal. Amb Adriana Fuertes
‘Tàntal’, de Dimitris Dimitriadis. Traducció Joan Casas. Direcció Albert Arribas. Amb Sàskia Giró
‘L’ull de la matèria’, de Valère Novarina. Traducció Albert Arribas. Direcció Xavier Albertí. Amb Oriol Genís
‘L’esperança cega’, de Gregorio Luri. Direcció Glòria Balañà Altimira. Amb Pepo Blasco
‘L’arboricultor’, de Perejaume. Direcció Mia Parcerisa. Amb Paula Blanco
‘Una visita al Museu Criminològic’, de Lluïsa Cunillé. Direcció Imma Colomer. Amb Lina Lambert

Informació de servei

Espai: Sala Petita del TNC (plaça de les Arts, 1)
Dates: fins al 25 d’octubre
Durada: 110 min
Preu: 24 €