butaques teatre cinema

‘Boira a les orelles’

El Maldà, del 8 de gener al 7 de febrer

El testimoni vital, en primera persona, d’un jove amb sordesa profunda és la base del muntatge amb què El Maldà obre el 2021: ‘Boira a les orelles’. La companyia Els Pirates, gestora d’aquesta sala des del 2013, signa aquest espectacle de creació col·lectiva protagonitzat per un dels seus membres: l’escenògraf Enric Romaní.

‘Boira a les orelles’ recorre l’experiència del Romaní al llarg de la seva vida, des de la infantesa fins a l’experiència universitària i professional, fixant-se en el paper de l’educació, la relació amb la música, el treball de logopèdia o un entorn familiar que va optar per comunicar-s’hi des dels inicis amb la llengua parlada en lloc de la de signes.

‘Bilderberg’

Tantarantana, del 8 al 31 de gener

És el capitalisme la font de tots els mals? Aquesta és la pregunta que llança Xavi Morató, autor d’un text que canalitza aquest interrogant a través d’una de les expressions més contundents, enigmàtiques i poderoses del sistema imperant: el Club Bilderberg.

La trobada que cada any reuneix les 130 persones més riques i influents del món ha generat molta literatura i teories de la conspiració. Són molts els qui asseguren que els membres d’aquesta societat envoltada de secretisme decideixen els destins de tots nosaltres. Servint-se tant del drama com de la comèdia, ‘Bilderberg’ col·loca l’espectador dins d’una reunió d’aquest selecte club transitant per uns incerts límits de realitat i ficció.

‘El jardí’

Sala Beckett, del 12 al 31 de gener

El primer espectacle que la Sala Beckett estrena el 2021 és ‘El jardí’. Un espai verd abandonat i carregat d’ombres és l’escenari en què coincideixen dues treballadores municipals: una és assistenta social i, l’altra, jardinera.

En aquest paisatge urbà silenciós i decadent les dues dones compartiran uns malestars que traspassen les seves circumstàncies personals complexes i abasten la col·lectivitat. Marcia Cisteró i Antònia Jaume protagonitzen la posada en escena d’aquest text de Lluïsa Cunillé que es presenta dins el cicle que l’espai li dedica aquest inici d’any a l’autora i que inclou una quinzena de propostes.

‘Serà el nostre secret’

Escenari Joan Brossa, del 14 al 31 de gener

A Catalunya, una de cada cinc persones ha patit violència sexual durant la infantesa. ‘Serà el nostre secret’ porta a l’Escenari Joan Brossa un conjunt d’experiències de persones que han patit aquests abusos. Un exercici de visibilització i denúncia d’una realitat esfereïdora que encara és, en molts casos, un tabú social.

Una proposta de l’anomenat teatre verbatim, gènere que documenta i dona veu a testimonis reals, generalment fixant-se en qüestions de debat social i en què la paraula té una importància central. Vivències que s’exposen tal com les expliquen els seus protagonistes, preservant la complexa gamma de sensacions que impliquen. Després de les funcions de ‘Serà el nostre secret’ s’han programat debats amb diversos experts entorn de l’abús sexual infantil.

Serà el nostre secret Escenari Joan Brossa

‘Per un sí o per un no’

Teatre Akadèmia, del 15 al 31 de gener

Dues dones amb una llarga història d’amistat són les protagonistes de ‘Per un sí o per un no’. La relació passa per un dels seus pitjors moments i és hora de preguntar-se què les uneix i què les separa. Elena Fortuny dirigeix aquest text de Nathalie Sarraute que dalt de l’escenari protagonitzen Isabelle Bres i Maria Pau Pigem.

El muntatge interpel·la l’espectador, posant de relleu la complexitat de les relacions humanes. Les il·lusions, pors, esperances, decepcions que envolten els vincles personals i que també esdevenen un mirall al coneixement d’un mateix.

Teatre a Barcelona: quines són les millors obres per veure?
Àrtic