Els Pirates Teatre s’endinsa amb ‘Boira a les orelles’ en el món de la sordesa a través de l’experiència d’Enric Romaní, escenògraf cofundador de la companyia, a més d’amic de tota la vida. Conjuntament amb ell i el seu entorn, ha estructurat una obra farcida d’experiències vitals i reflexions íntimes que posa llum sobre aquesta discapacitat i el desconeixement que se’n té, i afronta temes com l’acceptació o els prejudicis.

Entre el teatre documental i l’humor

Per estructurar ‘Boira a les orelles’, la companyia ha entrevistat l’Enric i el seu entorn, i ha recuperat records i experiències viscudes amb ell. Va néixer amb sordesa però no la hi van detectar fins als cinc anys. Des d’aleshores va aprendre a parlar i a entendre els sons que li arriben. D’aquí ve el nom de ‘Boira a les orelles’. “Ell mateix va proposar aquest nom per definir com sent, com desxifra els sons que rep a través dels aparells. Ens coneixem des de la infantesa, i ja tinc la sordesa de l’Enric naturalitzada, però tot aquest procés m’ha fet descobrir que desconeixia moltes coses de la sordesa”, explica Adrià Aubert, director de l’obra.

“Al principi em feia vergonya, però en treballar amb gent que ha viscut amb mi tota la vida, vaig passar de la vergonya a la curiositat per explicar el meu cas”, explica l’Enric. “És important que la gent entengui que hi ha moltes maneres de viure un problema, i que és un problema també de l’entorn”.

Humor i música

Més enllà de la vessant més personal, la companyia ha fet una investigació sobre la sordesa i els diversos tipus que hi ha. “És una mica teatre documental. Fem servir alguns fragments de vídeo. Això sí, una condició de l’Enric per accedir a tirar endavant aquesta obra era que fes riure. No sé si fa riure però sí que hi ha humor”, afegeix Aubert. És un humor que despulla tòpics, però també humor negre, sense complexos.

Com a totes les produccions d’Els Pirates, la música i el moviment són importants a ‘Boira a les orelles’. Sobretot perquè Enric Romaní, a més d’escenògraf, també és músic. Per això, sense ser un musical, s’hi han inclòs tres cançons, dues de les quals compostes expressament per a l’espectacle.

Sessions amb sobretítols

‘Boira a les orelles’ romandrà fins al 7 de febrer al Teatre Maldà, del qual Els Pirates són els gestors. Per primer cop la companyia projectarà sobretítols durant 10 de les sessions que es representaran, per tal de fer accessible l’obra a les persones amb discapacitat auditiva.