L’Eixample està històricament dividit en dues parts: la dreta i l’esquerra, i la culpa d’aquesta divisió la té un tren que va ser la primera línia ferroviària de tipus suburbà del continent europeu i que unia Barcelona amb Gràcia i Sarrià.

Al voltant del 1850 Barcelona està planificant la seva expansió amb les viles que l’envolten. La primera línia de ferrocarril de l’estat, la de Mataró ja està en marxa el 1848 i les de Granollers i Martorell s’inauguren el 1854.

El tren de Sarrià causa la divisió de l’Eixample

El responsable de Patrimoni Històric Ferroviari de FGC, Toni Gras, explica al programa ‘Va passar aquí‘ com en aquest context es veu la necessitat de comunicar el centre amb els municipis independents de la vila de Gràcia i Sarrià. Coincideix amb el disseny de l’Eixample d’Ildefons Cerdà el 1859, que inclou el pas del tren pel carrer de Balmes.

El 23 de juny del 1863 es posa en servei la línia del tren de Sarrià amb èxit de públic i que sortia de la plaça de Catalunya. El trajecte feia un recorregut de 4,6 quilòmetres i les primeres locomotores eren de vapor. Al voltant del tren va creixent l’Eixample i per això la separació del barri en l’esquerra i la dreta a causa de la presència del tren de Sarrià pel carrer de Balmes, on cada cruïlla era un pas a nivell.

Als anys 20 se’n fa el soterrament i la línia es converteix en una línia més de metro, en l’actualitat l’L6 amb 26 milions de viatges de viatgers anuals, i la demanda d’aquesta línia creix per connectar amb les destinacions del Vallès.

El tren de Sarrià va ser construït per una companyia anomenada Ferrocarril de Barcelona a Sarrià i que va ser absorbida per FSB. FSB posteriorment va ser absorbida per Ferrocarrils de Catalunya, amb la qual es va explotar conjuntament des del 1912 el tren de Sarrià.