Els patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal no poden entrar al transport públic des de l’1 de febrer i la previsió era que la prohibició s’allargués fins al 31 de juliol. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, però, ha anunciat aquest dimecres que prorrogarà la mesura tres mesos més, fins al 31 d’octubre, tal com s’havia apuntat fa unes setmanes. L’ATM preveu que en aquesta data estigui elaborada la normativa que ha de regular l’accés i la seguretat dels vehicles de mobilitat personal a l’interior del transport públic.

Una normativa que afavoreixi la intermodalitat

L’ATM proposarà als operadors de transport públic una normativa que tingui en compte aspectes com la salut pública i la seguretat, però que també afavoreixi la intermodalitat entre diferents tipus de transport i que, per tant, inclogui els vehicles de mobilitat personal. En aquests moments hi ha un grup de treball —en què hi ha representants tant dels operadors de transport públic, com de fabricants de patinets, bombers, Salut i Protecció Civil, entre d’altres— que es reuneix de manera regular des del desembre per determinar com ha de ser aquesta normativa.

La decisió de prohibir els patinets al transport públic mentre se n’elabora una normativa específica es va prendre després que, al novembre, un patinet explotés dins d’un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Alternatives temporals per als usuaris de patinets

Per tal de donar una solució temporal als usuaris d’aquest tipus de vehicles que volen accedir al transport públic, s’han habilitat places d’aparcament de patinets a diverses estacions ferroviàries i als intercambiadors de bus. Així, en aquests moments, els patinets es poden estacionar als aparcaments previstos per a bicicletes a peu de carrer i al Bicibox.

Cotxes o patinets més potents

Però segons han observat venedors i usuaris, la realitat és que moltes persones han preferit buscar alternatives enlloc d’aparcar els patinets al carrer o al Bicibox. Així, el Kilian Andreu, comerciant d’una botiga de patinets, comenta que ha pogut observar com gent que viu més allunyada de Barcelona ha optat pel cotxe mentre que, en l’àmbit urbà, altres han canviat el seu patinet per un altre amb una bateria més potent. “Així té més marge d’autonomia”, diu. “Vaig de Badalona a l’Hospitalet i de vegades no m’arriba la bateria del patinet i he d’anar a peu“, comenta un usuari que s’ha vist perjudicat per la pròrroga de la mesura. “Està molt malament pels treballadors, som molts els que depenem del patinet“, diu una altra usuària.