Joan Miró va projectar tres obres per donar la benvinguda als viatgers que arriben a Barcelona, però una d’elles mai no ha trepitjat la ciutat.

Mural a l’aeroport

El 1968, l’ajuntament de Barcelona, amb Porcioles a l’alcaldia, li va proposar a Miró l’elaboració d’un mural per donar la benvinguda als visitants que arriben a l’aeroport del Prat. A Miró li va agradar la idea i va decidir ampliar el projecte amb dues obres més: una, per donar la benvinguda als visitants que arriben per mar; i una altra, pels que arriben per terra. El projecte es va dir “Terra, mar i aire”.

L’any següent, el 1969, la Brunswick Corporations de Chicago es va posar en contacte amb Miró per demanar-li l’esquema d’una obra a mena de pre-encàrrec. La proposta que els va enviar els va semblar massa cara i va ser rebutjada en pocs dies. Miró, aleshores, va aprofitar l’obra pel projecte “Terra, mar i aire”. Seria l’escultura que donaria la benvinguda als visitants arribats a Barcelona per terra i se situaria al parc de Cervantes. Però per motius que encara avui no estan clars, l’ajuntament va rebutjar la proposta.

Aquest contratemps no va aturar l’encàrrec de la benvinguda per l’aire. D’aquesta manera, el mural de l’aeroport es va inaugurar el 1970. Té unes dimensions considerables, uns 500 metres quadrats, i està fet amb 4.800 lloses.

45 anys del mosaic al Pla de la Boqueria

Temps després, l’alcalde Socías Humbert va encarregar a Miró el mural que avui llueix al terra de la rambla, al pla de la Boqueria. Es va inaugurar el 1976 i aquesta seria l’obra que dóna la benvinguda als viatgers arribats per mar. De fet, té moltes similituds amb el mosaic de l’aeroport, com les lloses i els colors.

El 1979, la Brunswick Corporations de Chicago es va posar de nou en contacte amb Miró. Gràcies a una sèrie de donacions, disposaven dels diners per comprar l’obra que havien encarregat 10 anys abans i per posar-la on s’havia previst. L’obra s’anomena “Miss Chicago” i avui és a la Brunswick Plaza de Chicago.

La Dona i l’ocell

L’any 1983, Miró va rebre un nou encàrrec de l’ajuntament de Barcelona. En aquest cas, es tractava d’una obra pel parc de l’Escorxador. Miró va crear la “Dona i ocell”, una escultura que no té relació amb el projecte “Terra, mar i aire”, malgrat de vegades s’hagi afirmat.

Avui, els barcelonins no poden gaudir de l’obra original “Miss Chicago”, però en poden veure una reproducció al pati nord de la Fundació Miró.