Al carrer d’Aragó, 255 hi ha la Fundació Antoni Tàpies, on hi ha l’obra ‘Mitjó’, pensada per al Saló Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Però a causa de la polèmica que va aixecar, mai no s’hi va instal·lar. Núria Homs, conservadora de la Fundació Antoni Tàpies ho explica.

Projecte polèmic

A principi del 1991, en plena efervescència preolímpica, el patronat del MNAC va encarregar una obra a Antoni Tàpies per instal·lar-la al saló Oval. La proposta de l’artista va ser un mitjó de grans dimensions, d’uns 18 metres d’alçària, foradat i transitable per dins. A l’interior, es va crear un ambient de recolliment i de reflexió.

Tàpies va fer uns esbossos i una petita maqueta. El va presentar i les reaccions van ser diverses. La imatge del mitjó, publicada a la premsa, va ser molt polèmica. Els diaris van publicar articles d’opinió sobre el projecte, acudits, i van rebre cartes dels lectors per a tots els gustos. La resposta social, doncs, va ser molt gran.

El MNAC es fa enrere

Davant la polèmica, el patronat del MNAC i les institucions van valorar la conveniència de tirar endavant el projecte i van decidir no fer-ho. La decisió, evidentment, no va agradar a Antoni Tàpies.

Per a Tàpies, aquella obra representava molt bé la seva manera d’entendre l’art, una eina per fer pensar i fer reflexionar. L’obra de Tàpies dona valor a coses que la societat no li dona, com un pobre mitjó foradat i brut. El peu, a més, de la forma que sigui, també és molt representatiu de l’obra de l’artista. Malgrat el seu desacord, el projecte va quedar abandonat.

Tàpies: aprendre de totes les coses

Rescatat amb èxit

Amb motiu de la segona reforma de l’edifici de la Fundació Tàpies, es va crear una terrassa sobre el nou bloc d’oficines. Per coronar-la, es va pensar posar-hi una obra de Tàpies i va ser aleshores quan es va rescatar el ‘Mitjó’, tot i que amb unes dimensions molt inferiors al projecte original. La instal·lació és del 2010, 20 anys després d’haver-se concebut el projecte. L’artista va quedar molt satisfet i l’obra es va convertir en la més popular de Tàpies. En aquella època, es formaven cues al carrer per veure el polèmic ‘Mitjó’.