Les diferents associacions de veïns dels entorns de la Meridiana i la FAVB reclamen celeritat i compromís de l’Ajuntament de Barcelona en la reforma d’aquesta via, que acumula mesos de retard. A la zona de la Sagrera demanen que es redueixi l’impacte dels autobusos interurbans i temen que la zona es converteixi en una estació “encoberta”. Segons el consistori, 451 autobusos tenen parada d’inici i final en el tram entre Felip II i Garcilaso, i la voluntat és redistribuir les línies en altres punts de la ciutat.

Pacificació total de la Meridiana

Aquestes entitats demanen que la pacificació de la Meridiana no s’acabi al Pont de Sarajevo, sinó que vagi més enllà per reduir l’impacte dels vehicles que entren i surten de Barcelona. Creuen que cal que l’Ajuntament “sigui proactiu” i acceleri les demandes veïnals, bé allargant els treballs passat el pont, fins a Montcada i Reixac, o estudiant propostes de cobriment, com en el cas de les rondes.

pressupost municipal 2024

Els veïns demanen també més informació de les següents fases d’obres, entre el tram Felip II-Fabra i Puig i entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo. En aquest últim, reclamen un procés participatiu per a la redacció de l’avantprojecte i el projecte executiu. També reclamen tenir present l’estudi tècnic que avala la viabilitat de fer desaparèixer el mur que actualment fa de barrera entre Nou Barris i Sant Andreu.

Nou retard en les obres de la Meridiana
Canvis en el projecte inicial, aparició d’amiant i restes arqueològiques són algunes de les situacions no previstes que s’han trobat a les obres

Demanen millorar les connexions del transport públic

Les diferents associacions de veïns de Sant Andreu i Nou Barris exigeixen, a més, millorar el transport públic urbà i interurbà a la zona nord de Barcelona. En concret, pretenen que s’acceleri la unió de la Línia 3 amb la Línia 1 del metro a la parada de Trinitat Vella, i que les línies 3 i 11 arribin fins a la futura estació de la Sagrera. Proposen alhora la creació d’una estació de Renfe a l’encreuament de les avingudes Rio de Janeiro i la Meridiana.

L’Ajuntament, obert a fer canvis

Davant les queixes, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que continuaran analitzant l’impacte dels autobusos interurbans i proposaran mesures de mitigació “sempre que siguin adients”. També han reafirmat el compromís del govern municipal a executar les obres del tram des de Felip II fins a Fabra i Puig, i a reflexionar sobre la continuïtat de la reforma de la Meridiana allà on s’ha planificat remodelar-la.

Els afectats han sol·licitat una reunió amb caràcter d’urgència amb la tinent d’alcaldia de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, per abordar les presents reivindicacions i obtenir un calendari de compromisos per a l’execució d’aquestes. La reunió s’havia de celebrar aquesta setmana, però per motius de salut s’ha reagendat per a l’abril.