La zona de baixes emissions (ZBE) ha acaparat bona part de les queixes que els barcelonins van adreçar a la síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, durant l’últim trimestre del 2019. En total, 149 queixes, la meitat de les que ha rebut la síndica durant tot l’any relacionades amb el transport públic i la circulació (340). De fet, aquesta és la temàtica que més queixes ha generat per part de la ciutadania, seguida de les relacionades amb el medi ambient (191), i l’habitatge (160), segons recull el darrer informe anual de la Sindicatura del 2019. On més han crescut les queixes, un 50 %, és en qüestions relacionades amb l’habitatge i també es dupliquen en educació i esports, mentre que baixen les de l’àmbit del medi ambient i les zones d’esbarjo de gossos.

Dèficits en l’atenció ciutadana per la ZBE

La síndica ha detectat que, en general, els ciutadans estan conformes amb la finalitat de la zona de baixes emissions, però es queixen de les conseqüències personals que els comporta la seva aplicació, com la poca previsió per canviar el vehicle, les dificultats econòmiques per adaptar-s’hi, o el fet que el transport públic no sigui una alternativa real en alguns desplaçaments. En aquest sentit, Maria Assumpció Vilà recorda que fa un any ja va destacar la importància d’un servei d’orientació i informació ciutadana per ajudar a solucionar alguns d’aquests problemes, i lamenta que no s’hagi posat en pràctica fins a última hora, el 16 de desembre, i de manera “molt limitada”. Vilà també critica que tant la campanya d’informació com la recepció d’al·legacions sobre la ZBE també s’hagi fet tard, al novembre.

La síndica dona la raó als ciutadans en el 87 % dels casos

El Síndic de Greuges de Barcelona ha rebut 1.720 queixes durant el 2019, 1.923 consultes i ha fet 26 actuacions d’ofici. Del total de queixes, 720 han acabat amb una resolució de Vilà, qui en el 87 % dels casos ha donat la raó total o parcialment a la ciutadania. Els districtes que han fet arribar més queixes a la síndica són l’Eixample (260), Sants-Montjuïc (191) i Ciutat Vella (186), i els que menys han estat Sarrià – Sant Gervasi (73) i les Corts (69). Els òrgans municipals que més queixes han rebut dels ciutadans són l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat (245), l’Institut Municipal d’Hisenda (134) i l’Institut Municipal de Serveis Socials (106).

Comparteix a: