La Plataforma per la Qualitat de l’Aire i el portaveu d’Eixample Respira, Guille López, han presentat esmenes a l’ordenança de la zona de baixes emissions (ZBE), que entrarà en vigor a partir de l’1 de gener del 2020. Consideren que són unes “mesures insuficients” que no aconseguiran “complir amb els nivells legals de la qualitat de l’aire a Barcelona”. Ho han explicat en una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé.

Per la seva banda, la portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, María García, considera que la zona de baixes emissions afavoreix una “renovació del parc mòbil” i no pas una reducció del volum de vehicles. “Hem de superar les polítiques de renovació i anar cap a la reducció”, assegura García. La portaveu de la plataforma per la qualitat de l’aire critica, a més, que les etiquetes mediambientals no mostren “la contaminació real” que emeten els vehicles.

La Plataforma per la Qualitat de l’Aire defensa la implantació d’una “taxa anticontaminació” que penalitzi els vehicles amb un únic ocupant així com els comercials. En aquest sentit, María García ha defensat que l’import recollit amb aquesta taxa s’hauria de destinar a “enfortir el transport públic”.

El portaveu d’Eixample Respira, Guille López, considera que les restriccions de la zona de baixes emissions “haurien de ser majors” i aplicar-se les 24 hores al dia els set dies de la setmana. En aquesta línia, López critica que “Barcelona va amb retard respecte a altres ciutats europees”. No obstant això, pel portaveu d’Eixample Respira, “una mesura que prohibeix no és tan bona com una que racionalitza l’ús dels vehicles”.

D’altra banda, Guille López critica que l’ordenança, tot i estar redactada amb la intenció de “millorar el medi ambient”, “no inclou l’estudi de l’impacte ambiental”. Aquest fet, segons López, és contradictori perquè “no sabem quina serà la reducció en les emissions”.