Escoles bressol

La síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, demana que els bessons tinguin preferència per accedir a les escoles bressol municipals. Vilà ja havia fet aquesta recomanació ara fa cinc anys. La síndica demana a l’Ajuntament que afegeixi aquesta condició com a criteri d’accés, incloent també els germans que tenen menys d’un any de diferència.

Vilà considera que l’Ajuntament té la potestat per incorporar la condició de germans bessons com a criteri complementari amb punts extra d’accés per aquestes famílies.

El mateix consistori reconeix que l’oferta de places cobreix el 56,1 % de les sol·licituds. “Aquestes xifres són realment preocupants, perquè només s’està donant resposta a poc més de la meitat de les demandes rebudes”, ha lamentat la síndica.

La síndica explica que a Barcelona, els naixements múltiples “suposen un considerable esforç a molts nivells”, especialment econòmic i de conciliació de la vida familiar i laboral. En la primera dècada del segle XXI aquest tipus de naixements va créixer fins a assolir la xifra del 4,4 % del total de criatures nascudes vives. En la dècada actual, la mitjana és d’un 2,2 %, una proporció que per ser menor no deixa de ser significativa.

I quina és la situació un com comencen P-3?

Un cop iniciada l’escola pública, l’adjudicació dels bessons a les escoles funciona de forma independent, cada un dels germans té el seu propi número per entrar al sorteig. No es garanteix que si un dels dos entra a una escola, l’altre hi entri de forma automàtica. El seus números d’adjudicació són correlatius, però poden ser adjudicats a escoles diferents. En aquest cas, els pares poden reclamar una solució individualitzada per fer que els dos bessons puguin anar junts a la mateixa escola, encara que els tocaria anar separats. Una de les solucions, és augmentar la ràtio a la classe perquè el germà pugui entrar a l’escola del bessó. Malgrat tot, segons el consorci d’educació, molts pedagogs conclouen que fer-los anar a escoles diferents, és també una bona opció durant el seu desenvolupament educatiu.